BÆREKRAFT MÅ BLI ENKLERE!

Trenden er tydelig over hele verden. Stadig flere ønsker å ta bærekraftige valg. Folk ønsker å se hvilken forskjell de faktisk utgjør – og de vil ha beviser. Derfor må vi gjøre det lettere å forstå hvordan bærekraft fungerer og hvordan et produkt har blitt til. Det må bli lettere å velge!

Johanna Ljunggren, Sustainability manager

Dette er tre viktige faktorer som driver utviklingen innen offentlig innredning:

1.

EN NY GENERASJON KUNDER 

En ny generasjon stiller nye krav til selskapenes bærekraftsarbeid. Fremtidens beslutningstakere kommer ikke til å nøye seg med å kjøpe en merking, de vil ha konkrete fakta.

2.

STRENGERE INNKJØPSKRAV

Samfunnet, bedrifter og organisasjoner har begynt å stille høyere krav til bærekraft i sine innkjøp. Som leverandør holder det ikke å krysse av i en rute – du må kunne vise at du har kontroll over hele verdikjeden.   

3.

FLERE MERKINGER 

Stadig flere utbyggere velger å bærekraftsertifisere bygningene sine, for eksempel i henhold til LEED. Det påvirker prosjektet gjennom hele verdikjeden, helt ned til valget av møbler og annen innredning.  

VÅR LØSNING: THE BETTER EFFECT INDEX

The Better Effect Index er det første heldekkende nettverktøyet for deg som vil ta bærekraftige valg. Verktøyet hjelper deg å identifisere ulike bærekraftsspørsmål og sammenligne hvordan produktene oppfyller kravene. Vi har indeksert produktene innen seks områder som gir stor effekt i bærekraftarbeidet. Dermed blir det lett for deg og kundene dine å velge med utgangspunkt i de spørsmålene dere synes er viktige. 

The Better Effext Index Online Tool

 

JOHANNA TIPSER: FIRE BÆREKRAFTSTRENDER

At bærekraft engasjerer og inspirerer merkes på den raske utviklingen. Overalt popper det opp nye, innovative løsninger og materialer. Vår miljøsjef Johanna Ljunggren tipser om de sterkeste trendene akkurat nå. 

GODT Å VITE:
  • The Better Effect Index kommer til å bli brukt av alle varemerker i Kinnarps-konsernet (Kinnarps, Drabert, MartinStoll, Materia, NC og Skandiform).
     
  • Better Effect Index fungerer som åpen kildekode. Det innebærer at alle – arkitekter, kunder og konkurrenter – kan se hvordan vi har vurdert produktene våre. 


DELINGSØKONOMIEN VOKSER

De populære appene for delingstjenester, for eksempel for delt transport og andre pool-løsninger, kommer snart til å bli hverdagen også i innredningsbransjen. Å dele kontor, kontormøbler og teknisk utstyr holder kostnadene nede, samtidig som vi sparer på ressursene.


NYE MATERIALER

Motebransjen er en foregangsbransje innen materialutvikling. Fibre fra svensk barskog eller bambus blir testet i nye tekstilmaterialer. Ananasblader brukes i stedet for lær, og 3D-utskrevne sko blir fremstilt av plastavfall fra havet. Snart kommer vi til å se innovative materialer også i innredningsbransjen.


VIRTUAL REALITY

VR kan bli en viktig faktor for å redusere utslippene av karbondioksid. I stedet for å reise til showrooms, messer og produksjonsanlegg kan vi tilby en VR-opplevelse.


LEASING OG GJENBRUK AV MATERIALER

Vi blir stadig flinkere til å gjenbruke materialer mellom ulike bransjer og bruksområder. I plastindustrien kan kundene lease materialer og komponenter til ulike formål. I Peru og Haiti finnes det «plastbanker» der lokalbefolkningen kan levere inn plastavfall til gjenvinning, og få betalt i verktøy og materialer.