Vårt kjære kontor
Under pandemien ble det satt spørsmålstegn ved en rekke arbeidsrutiner, ikke minst kontoret. Over natten ble videomøter en del av hverdagen. Kontoransatte over hele verden begynte å lure på hvorfor de måtte dra til kontoret i det hele tatt. Skrive e-post, bruke Excel, PowerPoint og Word, ringe og lese rapporter – alt dette kan du gjøre hjemmefra.
Men etter hvert som pandemien trakk ut i tid, fikk pipen en annen lyd. Selv arbeidsgivere – som begynte å drømme om lavere driftskostnader og en arbeidsstyrke som kunne befinne seg hvor som helst i verden – kunne se ulempene etter hvert. Det er ble vanskeligere å være innovative når man aldri møttes. De uformelle møtene rundt kaffemaskinen, i loungen eller til lunsj uteble. Disse møtene har vist seg å ha større betydning enn vi tidligere har trodd. Ryktene om kontorets død var sterkt overdrevet.
I en undersøkelse utført av Axiom Insight spurte de kontoransatte i Sverige, Danmark og Finland om hvilket syn de har på kontoret. Konklusjonen er klar – kontoret er kommet for å bli. For mange betyr kontoret sosialt samvær og et sted å møte nye venner. Hele 62 prosent av respondentene oppgir at det viktigste på kontoret er kollegene. Ni av ti nordiske kontorarbeidere er på kontoret minst halve arbeidsuken.
Vi ser det samme i resten av verden. En studie utført av The Economist på vegne av Aruba avdekket for eksempel at muligheten til å velge hvor du jobber, er den viktigste faktoren for hvor kreativ du føler deg. I samme studie sa 42 % at de er mer produktive når de har enkel tilgang til andres ferdigheter og kunnskap. Det er med andre ord mye verdt bare å kunne spørre kollegene dine om råd.
Selv vi har kommet langt med digital kommunikasjon, er fysiske møter fortsatt avgjørende for å fremme en sterk kultur, utvikle relasjoner og skape engasjement.
En annen fordel med kontoret er opplæring av nye medarbeidere. Alle som har kommet til en ny arbeidsplass vet hvor vanskelig det er – alle de nye navnene og ansiktene, lære nye oppgaver, bli kjent med virksomheten og holde oversikt over hvem som gjør hva. Alt dette er veldig mye vanskeligere når man ikke er fysisk tilstede. I en forskningsstudie fra University of East London slås det fast at for å lykkes med opplæringen av nye medarbeidere er det nødvendig med «en betydelig mengde menneskelige møter» – noe som er mye enklere på kontoret.
Det har også vist seg at noen ansatte føler at hjemmekontor er et bedre alternativ når kontoret ikke fungerer som det skal. Det mangler gjerne områder for konsentrasjonsarbeid, møteplasser og digitale møterom som støtter jobben du skal gjøre. Hvis du har et godt planlagt kontor som støtter organisasjonens aktiviteter og måte å jobbe på, vil medarbeiderne ha lyst til å bruke det i større grad. Og det kan være lurt å ha i bakhodet at ting som kan oppleves positivt for enkelte medarbeidere, kan være negativt for organisasjonen som helhet. Noen kan føle at man får gjort unna mye hjemme, men teamet som helhet vil gå glipp av innovasjon, problemløsning og kreative spontane møter.
Endrede arbeidsmønstre og nye måter å jobbe på i en hybrid verden stiller nye krav til arbeidsplassen. Kontoret må tilføre verdi og være et attraktivt og bærekraftig sted der folk føler seg vel, trives og har mulighet til å gjøre en så god jobb som mulig. Det blir stadig viktigere ikke bare å beholde ansatte, men også å tiltrekke seg nye.
Og til slutt: ja, sjefen din legger mer merke til deg og arbeidet ditt når du er på kontoret. Dette viser en studie utført av Envoy. Så mange som 96 prosent av amerikanske ledere innrømmer at de er mer oppmerksomme på de ansattes innsats hvis de er på kontoret.
HJELP TIL Å INNREDE ARBEIDSPLASSEN RIKTIG
En arbeidsplassanalyse hjelper deg med å kartlegge og analysere behov og arbeidsmønstre før du innreder kontoret. Med definerte verktøy og ulike workshops involveres personalet helt fra starten for å sikre engasjement og beslutninger basert på behov og oppgaver. Basert på resultatene gir vi anbefalinger rundt utforming, plassfordeling og arbeidsmetoder. Les mer om vår arbeidsplassanalyse Next Office® her.