80 år med suksess
Siden 1942 har Kinnarps levert vellykkede innredningsløsninger. Selskapet har likevel en lang historie med å overvinne utfordringer. For eksempel halsbetennelsen som rammet grunnleggeren Jarl, og som påvirket nyrene og truet med kronisk svekkelse. Eller den gangen likviditetsproblemer førte til at de ikke hadde råd til å betale lønn til de ansatte. Men Jarl ble bedre av en god gammeldags hestekur, og lønnen ble betalt ved å selge spisestuemøblene! Som Jarl alltid sa: «Å stå stille er å bevege seg bakover», så det å kjempe videre til tross for motgang var like naturlig som å involvere barn, kusiner, fettere og andre slektninger for å få selskapet til å gå rundt.
– I begynnelsen handlet det om å overleve, og alle ressurser ble brukt. Ikke minst oss barna, som var til god hjelp. Hver dag etter skolen var broren min, Assar, og jeg på fabrikken for å lime skuffene til innredningen og gjøre fabrikken klar til de ansatte som kom neste dag, forteller Henry Jarlsson, styreleder i Kinnarps AB og tidligere administrerende direktør.
Som familiens yngste var lillesøster Sibylla med på besøk hos leverandører, og hun husker familieferier som også hadde som formål å utvikle virksomheten. Man kan trygt si at familien lever og ånder for Kinnarps, og selv om Sibylla jobbet som lærer en stund, har hun også vært et engasjert styremedlem i mange år nå.
– Denne bondementaliteten – å være sparsommelig, finne løsninger og aldri gi opp – er grunnlaget for selskapet. Og det er verdier som lever videre i dag, sier Sibylla Jacobsson.

«Nysgjerrighet og problemløsning er det som driver oss fremover. Alltid med kundenes behov i fokus.»
Henry og Sibylla.

Kinnarps er Europas ledende totalleverandør av innredningsløsninger for kontor-, skole- og helsemiljøer. Møblene kjennetegnes av høy kvalitet, innovativ design, lav miljøpåvirkning og lang levetid. Selskapet har vært familieeid siden starten i 1942, med produksjon i Sverige og virksomhet i mer enn 40 land.
Hvordan det startet
I 1942 grunnla Jarl og Evy Andersson møbelselskapet Kinnarps, som opprinnelig var et snekkerverksted. Sønnene Henry, Ola og Assar var med på å utvikle produksjon, data og transport i årene som fulgte. Datteren Sibylla har alltid hatt en spesiell interesse for å ivareta bedriftskultur og kommunikasjon. Men for å forstå Kinnarps historie, må vi se på noen viktige hendelser i selskapets utvikling. I 1952 implementerte Jarl og Evy en strategisk endring ved å fokusere på kontormøbler, og lanserte en katalog og et eget produktutvalg.
– Hvis du ikke er konkurransedyktig, vil du ikke lykkes, så Jarl og Evy skiftet fokus fra håndverk og spesiallagde varer til serieproduksjon. Årsaken til dette var at de mistet en statlig kontrakt og måtte tenke seg om. Resultatet ble hundrevis av ordrer som sikret at selskapets overlevde, sier Henry.
– Dette førte også til utvikling av produksjonslinjen og innkjøp av maskiner. Det tok noen år, men til slutt var vi mer effektive enn alle konkurrentene våre og fikk staten tilbake som kunde, legger Sibylla til.
Sibylla, yngste familiemedlem og styreleder i Kinnarps Holding AB.
Henry Jarlsson, styreleder i Kinnarps AB og tidligere CEO.
Innovasjon og bærekraftige ideer
Ved å påta seg mer arbeid og løse problemer internt i stedet for å stole på eksterne konsulenter eller løsninger, har Kinnarps alltid vært i forkant og funnet innovative måter å optimalisere virksomheten på. Denne staheten er et tilbakevendende tema gjennom hele selskapets historie. En annen viktig milepæl ble nådd i 1959, da Kinnarps begynte å bruke egne biler til transport i stedet for jernbane. Dette gjorde leveransene raskere og mer pålitelige, og var et betydelig konkurransefortrinn.
– Vi snudde rett og slett alt på hodet og lot transporten bestemme produksjonen, slik at vi alltid kunne levere på fem dager. Det var utrolig komplisert å få det til å fungere, men vi klarte det til slutt, og ingen andre har et lignende system, sier Henry.
Tidlig miljøbevissthet førte også til nye innovasjoner. Allerede på 1970-tallet innså de at utslippene var uholdbare i det lange løp, og begynte å teste ulike metoder for å utvikle en lakk uten løsemidler.
– Det er ikke mange som vet dette, men vi klarte å utvikle en metode der vi reduserte utslippene våre fra ca. 160 tonn til 10 tonn løsemidler per år. Denne teknikken ble senere industristandard, men det var ikke før på 1990-tallet, så vi hadde jo allerede gjort omstillingen lenge før det ble et krav. Det sier noe om vår drivkraft for kontinuerlig utvikling, sier Henry.
«Miljøbevisstheten har vært en del av vårt DNA helt fra starten av.»

Side om side. Søsknene Sibylla og Henry.
Hvordan har dere lyktes med å møte nye behov, krav og trender gjennom årene?
– Det handler om å være lydhør, og det har vi vært helt fra starten av. Jarl var en utmerket selger som var fenomenal til å lytte til kundene sine, og dette har utviklet seg til det mer komplekse arbeidet vi nå gjør ved hjelp av analyseverktøyene Next Office®, Next Education® og Next Care®. I stedet for å starte med produktet, har vi alltid startet med behovene og løsningen, og deretter satt opp en god produksjon som er så effektiv og økonomisk som mulig.
Hva skiller Kinnarps fra konkurrentene?
– Etter min mening er det ikke mange likheter. Konkurrentene våre kjøper for det meste produkter utenfor Sverige, og monterer og leverer dem her. Vi har egne fabrikker og produksjon i Sverige, så vi har kontroll over hele kjeden, sier Henry.
Kinnarps er fortsatt en familiebedrift, men selvsagt i mye større skala. Men du kan være trygg på at den fortsatt drives med den samme genuine entreprenørånden med uavhengige strategier og kontinuerlig utvikling. Resten er, som de sier, historie.
Kinnarps tidslinje
1942
Evy og Jarl Andersson starter bedriften i Kinnarp i Sverige.
1974
Etablering i Storbritannia. I løpet av de neste tiårene ble Kinnarps portefølje gradvis utvidet med nye markeder. Nå med virksomhet i over 40 land.
1980
Kinnarps lanserer en løsemiddelfri UV-lakk for å kunne tilby harde, slitesterke overflater uten å skade miljøet.
2000
Tjenesten Next Office® lanseres. Med denne kan Kinnarps tilby en behovsanalyse som hjelper kundene med å kartlegge sine behov og arbeidsmønstre.
I dag og i fremtiden
Kinnarps fortsetter å utvikle møbler og innredningsløsninger som gjør en positiv forskjell i menneskers liv.