Førsteinntrykket er viktig. Veldig viktig. Og resepsjonen er ofte det første inntrykket gjestene får av deg og bedriften din. Et godt førsteinntrykk gir gjestene dine positive assosiasjoner til merkevaren din. Hva sier resepsjonen om bedriften deres?
Resepsjonsområdet ditt kan gi gjestene dine en forståelse av arbeidskulturen deres og hva dere representerer, gi indikasjoner på om dere er troverdige og tillitsbyggende, og være et sterkt virkemiddel for å skape positive assosiasjoner til merkevaren deres.
Volvo Trucks i Polen er en bedrift som har forstått viktigheten av et godt designet resepsjonsområde. De har nylig revitalisert kontorene sine – en komplett og suksessfull endring. Noe av det første de gjorde var å skape en flerbruksvennlig inngang så kundene skulle føle seg velkommen, samtidig som nytt utstyr, markedsmateriell og leveranser kunne gjennomføres. I tillegg skulle innredningen passe både til de ansatte og de besøkende. Volvo Trucks forstod viktigheten av at interiør og løsninger skulle reflektere hvem de var – innovative, markedsledende og trygge. Du kan se mer om hvordan resultatet ble her.
Vi har samlet flere råd og tips du kan ta i bruk slik at også du kan gjøre resepsjonsområdet ditt til et velkomment sted for gjestene dine.
Resepsjonsområdet bør være rent og ryddig, med en innredning som gir de besøkende nok rom til å bevege seg og sitte uforstyrret. Sørg også for at resepsjonsdisken er godt synlig. Mottar dere pakker og leveranser gjennom resepsjonsområdet, bør dere i tillegg sørge for å skape en lagringsplass som ikke er til sjenanse for gjestene.
Om du har en virksomhet som retter seg mot allmennheten – uavhengig om du befinner deg i privat eller offentlig sektor – stilles det også krav om at bygget ditt er universelt uformet – inkludert resepsjonsområdet. Det handler om å gjøre resepsjonen din til et område som er tilgjengelig for alle mennesker. Sørg for at rullestolbrukere føler seg velkommen og har enkel tilgang til bygget og resepsjonen, og lett kan bevege seg videre inn i kontorlokalene dine. I tillegg er det lurt å bruke løsninger som gjør det lett å sette fra seg krykker om noen av gjestene dine skulle ha behov for det.
Les også: Universell utforming av arbeidsplassen: Hva betyr det?
Møblene i resepsjonen deres bør være komfortable å bruke, særlig hvis gjestene deres må vente en stund før dere kan ta dem imot. Og ikke glem å ha nok sitteplasser tilgjengelig – aller helst like mange som det antallet besøkende dere pleier å ha på det mest travle tidspunktet på dagen.
Bruk resepsjonsområdet ditt til å speile merkevaren din. En strategisk bruk av firmafargene deres, for eksempel, kan være en enkel, men effektiv løsning for å forsterke merkevaren deres gjennom designet. Men tenk over hva dere ønsker å signalisere til gjestene deres. Vil dere virke eksklusive eller jordnære? Trendy eller konservative? Mulighetene er mange, det viktigste er at designet står i stil med hva merkevaren deres representerer.
Uansett om resepsjonsområdet deres tar imot nye eller eksisterende kunder eller fremtidige ansatte, bør området vise at dere ønsker dem velkommen. Ved å skape en positiv atmosfære, sørger dere for det. En relativt ny interiørtrend er å viske ut grensene mellom jobb og hjem, og selv om arbeidsplassen stiller helt andre krav til møbler enn hjemmet gjør, kan det lønne seg å skape miljøer som både gjester og ansatte trives med å oppholde seg i og bevege seg gjennom.
De fleste kontorbygninger har standard kontorbelysning, også i resepsjonsområdet. Men ofte kan gjestene dine ha behov for kompletterende belysning, særlig om de er nødt til å jobbe mens de venter på å møte dere eller er nødt til å fylle ut skjemaer før de blir sluppet inn. Hva som er riktig belysning varierer og er ofte subjektivt, men bruker du gjestenes behov som kompass blir det lettere å finne den optimale belysningen for ditt resepsjonsområde.
Les også: Det beste kontorlyset tilpasser seg døgnrytmen din
Møblene i resepsjonsområdet – og i kontorlokalet ditt for øvrig – må være rustet til å tåle jevnlig bruk. Sørg for at møblene du bruker har nok styrke og stabilitet til å sikre en lengst mulig levetid. Kontormøbler er tross alt en betydelig investering, og det blir fort en dårlig investering om du er nødt til å bytte de ut etter kort tid.