Læringsmiljøer for barn med NPF – autismeforskerens tips

Noen lider mer enn andre av uorden og tvetydighet. Sven Bölte, en av verdens ledende forskere på autismespekterforstyrrelser, forklarer hvordan skoler kan legge til rette for barn med nevropsykiatriske funksjonsnedsettelser (NPF).

NPF stiller høyere krav til læringsmiljøet

Mellom 5 – 10% av norske elever har en nevropsykiatrisk tilstand. NPF som det ofte kalles i skoleverdenen er fellesbetegnelsen for en rekke tilstander – inkludert ADHD og autisme. Ettersom NPF innebærer en annerledes måte å prosessere inntrykk på, stiller det særlige krav til læringsmiljøet, ikke minst det fysiske. I Stockholm har vi en av verdens fremste forskere på området. Sven Bölte er professor i barne- og ungdomspsykiatrisk vitenskap samt leder for Center of Neurodevelopmental Disorders (KIND) ved Karolinska Institutet. Nylig ble det utgitt en litteraturoversikt om temaet hvor han var medforfatter, og han har også vært engasjert som konsulent når nye skoler skal bygges.

HVILKE UTFORDRINGER MØTER DU I DITT ARBEID MED SKOLER SOM BYGGES I DAG?

«Vi har sett at nevropsykiatriske utfordringer ikke har blitt inkludert i konteksten. Man bygger med tanke på fysiske funksjonshemninger, men ikke for elever med usynlige kognitive vanskeligheter – og de har ganske betydelige behov.»

HVA ER VIKTIG Å TENKE PÅ NÅR MAN NPF-TILPASSER LÆRINGSMILJØER?

«Jeg pleier å si at det er tre faktorer. Først har vi de sensoriske aspektene å ta hensyn til. Miljøet skal roe ned sansene. Det skal ikke være dufter, og lyd- og lysforholdene skal være gode. Det skal ikke være for mye trengsel, refleksjoner, forstyrrende mønstre eller materialer som kan forårsake skade. Lyd kan dempes og man kan skjule ting i oppbevaring. Det kan også være gunstig å optimalisere ventilasjonen og unngå fluorescerende belysning. I tillegg, kan man tilby et variert utvalg av mat, fordi vi vet at mange med NPF har spesifikke preferanser.»

«Den andre delen handler om å maksimere den visuelle styringen. Visuell og akustisk tydelighet kreves for at elevene skal kunne orientere seg, finne rom og overholde tider. Klokkene bør for eksempel fungere og vise samme tid, skiltingen bør gjerne være tydelig og enkel. Den tredje delen er at det må finnes mulighet til å skjerme seg. På arbeidsplassen har vi ofte avskjermede, rolige hjørner, og det kan også elever trenge, også i friminuttene. Mange ville hatt en fordel av ro i lunsjen, og det å kunne trekke seg unna når de spiser.»

SvenBolte.png

Sven Bölte, professor i barne- og ungdomspsykiatrisk vitenskap

safecorner3.png

Skjermede arbeidsplasser skaper trygghet og fokus – Skjermserien Vibe er tilgjengelig i mange ulike design som passer til de forskjellige miljøene i skolen.

safecorner4.png

Læringsmiljøer med farger nær naturens egen fargeskala – grønne farger og jordfarger som går ton-i-ton skaper en behagelig atmosfære som gir rom for restitusjon og fokus. Kinnarps Colour Studio har et spesialutviklet sortiment tilpasset skoler.

safecorner2.png

Trygge hjørner, skapt gjennom interiørdesign eller arkitektur, gir rom for privatliv og studiero – en viktig del av et inkluderende læringsmiljø som tar hensyn til barn med NPF.

HVORDAN KAN SKOLER OG LÆRERE SKAPE ET INKLUDERENDE FYSISK LÆRINGSMILJØ FOR ALLE BARN?

«Selv om bildestøtte brukes mange steder, tror jeg mer kan gjøres. Optisk orden og reduksjon av synlige gjenstander er viktig. Finn en sitteordning som fungerer for alle, og velg lyddempende materialer. Mangel på klarhet og sterke sanseinntrykk i det fysiske læringsmiljøet trekker oppmerksomheten bort og har kognitive kostnader. Jeg tror at nevrotypiske lærere kan ha veldig vanskelig for å forstå hvor ekstremt følsom en elev med NPF kan være.»

HVA KAN DE KOGNITIVE KOSTNADENE VÆRE?

«Hvis en elev blir forstyrret av ulike sanseinntrykk, og det er mangel på klarhet i det fysiske læringsmiljøet, kan det tappe all energien deres fra studiene. De fleste med NPF har vanskeligheter med det vi kaller eksekutive funksjoner – handlingsplanlegging, impulskontroll, fleksibilitet og selvregulering. Vi kan ikke undervurdere hvor mye som kan gå galt når det fysiske læringsmiljøet ikke fungerer.»

5 tips: Hvordan tilpasse læringsmiljøet for elever med NPF

1.

tips1.png

Enkle planløsninger, skillevegger, hvilesoner og soner for spesifikke aktiviteter.

2.

tips2.1.png

Gjennomtenkt plassering av vinduer, persienner og regulerbart lys.

3.

tips3.png

Bruk lydisolering og lyddempende materialer.

4.

tips4.png

Nøytrale og enkle fargevalg og diskret mønstre.

5.

tips5.png

Fleksibilitet og tilpasning til alles unike behov.

Møbler for inkluderende læringsmiljøer

Xact

Xact

323 Farger og materialer | 16 Varianter

Vibe

Vibe

Vibe Gulvskjermer

141 Farger og materialer | 107 Varianter

Xpect

Xpect

298 Farger og materialer | 36 Varianter

Origo

Origo

27 Farger og materialer | 64 Varianter

Fields

Fields

203 Farger og materialer | 38 Varianter

Education Storage

Education Storage

Education Storage, skuffoppbevaring

14 Farger og materialer | 5 Varianter

Fields

Fields

203 Farger og materialer | 6 Varianter

Vibe

Vibe

Vibe Väggabsorbent

141 Farger og materialer | 27 Varianter

Elevate

Elevate

10 Farger og materialer

Monolite High

Monolite High

Education Storage

Education Storage

Education Storage, høyskap med dører

14 Farger og materialer | 8 Varianter

Point

Point

Casper

Casper

6 Farger og materialer | 2 Varianter

Junior

Junior

15 Farger og materialer

Les hele magasinet

I magasinet Education Solution deler vi kunnskap og innsikt om hvordan læringsmiljøer påvirker elevenes og de ansattes hverdag. Du får oppleve hvordan vi sammen kan skape bærekraftige læringsmiljøer for trygghet, fokus, glede og optimal læring.

Les magasinet her