Navnet Q Innovasjonshus fører med seg en del forventninger. Et innovasjonshus bør være i forkant når det gjelder klima, miljø og samfunnsansvar.
I 2017 utfordret Mette Nygård Havre Q-meieriene til å endre datomerkingen på Q-melken til «best før, men ikke dårlig etter». Merkingen endret en hel bransje og ble på kort tid et viktig tiltak i kampen mot matsvinn. Havre er daglig leder i Grønne verdier, forfatter og leder folkebevegelsen «Spis opp maten».
I 23 år har Q-Meieriene vært en utfordrer som gjør ting på en litt annerledes måte. I 2019 satte de seg et hårete mål om å bli klimapositiv innen 2030, og startet arbeidet med å identifisere de største utslippskildene. De liker å si at «det alltid finnes bedre måter å gjøre ting på», og det gjelder også klima- og miljøspørsmål. De er godt i gang med arbeidet, men har fortsatt ikke alle svarene på hvordan de skal lykkes i å nå ambisjonen. Heldigvis gir mange små endringer stor effekt, og innovasjonen på grønne løsninger går stadig fortere. Å bli klimapositiv krever mot og vilje. Det er en balansekunst der man må veie ulike hensyn opp mot hverandre - og de har møtt på flere dilemmaer. Reduksjon av klimaavtrykk er et krav fra forbruker, og det ønsker de å levere på. De klarer det ikke alene, men heldigvis er det engasjerte Q-fans som hele tiden kommer med innspill til hvordan de kan bli litt bedre.
«For at innovasjonssenteret skal bli brukt mest mulig var det viktig at det ble valgt store nok møbler til å fylle rommene og dekke den funksjonen som var ønsket for hvert rom. Vi ønsket å få inn mest mulig lekenhet på møbler og materialer i et lokale med lite naturlig lys, så derfor var det viktig å bruke ekstra tid på å få fargekombinasjonene til å poppe litt ekstra»
Maria forteller at de er veldig fornøyde med veiledningen av valg av møbler og materialer i samarbeidet med Kinnarps, og at rådgiveren forstod visjonen og utfordringene. På denne måten kunne man i samarbeid finne frem til de beste løsningene.
- Vi er meget fornøyde med resultatet, og glade for at både ansatte og kunder trives i vårt nye Q-Innovasjonssenter, avslutter Maria.