Bak kulissene

IDEEN BAK HARMONIEN
I HELHETLIG ERGONOMI

Hvordan forklarer du noe abstrakt, men som likevel påvirker alle sansene dine? Hva er det som øker trivselen, kreativiteten og produktiviteten på arbeidsplassen? Kompliserte spørsmål krever noen ganger enkle svar. Svaret er helhetlig ergonomi. For å gjøre dette brede emnet klart og relevant, bestemte vi oss for å sammenligne ergonomi med musikk.
Slik skapte vi harmoni. 

bts-collage.jpg

Vi har samarbeidet med noen fantastiske musikere for å understreke hvor viktig det er å se på ergonomi fra et større perspektiv. Både i ergonomi og musikk er det avgjørende med konsensus og sammenheng for å lykkes. Begge deler krever også en dyp forståelse av detaljer, og av helheten. Et orkester eller et arbeidsmiljø er tross alt ikke sterkere enn det svakeste leddet. Det er viktig at alle har en felles forståelse av hvilke muligheter og
forutsetninger som finnes. For å lykkes i å utnytte innredningsløsningen best mulig, må du ta hensyn til alle ergonomiske faktorer. Det er forskjellen mellom støy og lyd. Forskjellen mellom ubalanse og balanse. Musikerne øvde, lærte av hverandre og spilte et eksklusivt Kinnarps-verk sammen i harmoni. Møt utøverne.

Karin Hammar 

– Harmoni handler om å være i balanse. Når du er balansert er du også mottakelig for nye inntrykk. Godt samspill mellom musikere krever full kontroll over instrumentet, og at man har forberedt seg til musikkstykket. Det høres kanskje ut som en selvmotsigelse, men jo bedre forberedelse, desto større frihet.

Hvem: Karin Hammar, profesjonell internasjonal frilansmusiker
Instrument: Trombone
Sjangere: Jazz, pop og verdensmusikk
Krav til ergonomi: God akustikk og belysning, og en behagelig stol uten armlener
Fun fact: Har vunnet flere prestisjefylte priser innen jazzsjangeren

Olof Kennemark

– Jeg liker at forskjellige harmonier påvirker musikken og bidrar til å fremheve melodien. Når jeg føler meg rolig og balansert, føler jeg meg også harmonisk. Jeg er sikker på at sinnstilstanden min påvirker musikken min. God samhandling krever god persepsjon, i tillegg til ærlige musikalske uttrykk i gruppen. Alle må gjøre sitt beste for å skape noe større enn seg selv.

Hvem: Olof Kennemark, folkemusiker og fiolinlærer
Instrument: Fiolin
Sjangere: Folkemusikk    
Krav til ergonomi: God balanse mellom privatliv og sosialt liv, og god belysning 
Fun fact: Begynte å spille fiolin da han var 6 år, og gikk i sin fars fotspor

Saba Zolfaghari

– Harmoni er en symbiotisk ting. Livet handler om å få, ta og gi tilbake i en likeverdig og konstant strøm. Jeg finner harmoni med instrumentet, i rytmen. For meg er musikk et samarbeid med stemmer og instrumenter i harmoni, og det å skape et kunstverk sammen. Det er én felles hånd som lager ett maleri, ikke flere hender som maler sine egne malerier.

Hvem: Saba Zolfaghari, frilansmusiker og student
Instrument: Persisk slagverk; daf
Sjangere: Tradisjonell persisk musikk    
Krav til ergonomi: Ingen forstyrrende støy, en god stol og et godt skrivebord
Fun fact: Startet å spille som barn etter å ha sett et daf-innslag på iransk TV

 

Gustav Hördegård

– Harmoni er noe å strebe etter. Det er en ønskelig og tilfredsstillende sinnstilstand, men også noe som er vanskelig å oppnå. På slutten av en vellykket konsert er jeg vanligvis giret av fremføringen og samspillet med bandet, men etter en stund får jeg ofte en harmonisk følelse. Musikk betyr alt for meg; det er både jobben og lidenskapen min. 

Hvem: Gustav Hördegård, profesjonell frilansmusiker
Instrument: Bass og kontrabass   
Sjangere: Pop, jazz og soul    
Krav til ergonomi: Instrumenter som jeg liker å spille på, og samstemte instrumenter
Fun fact: Ble hektet på elektrisk bass i en musikkbutikk da han var 11 år

Jacob Hallberg

– Den kreative prosessen må være morsom, og føles givende. Som musiker er det også viktig å være mottakelig for inntrykk. Når det er god stemning i bandet, skinner det alltid igjennom. Det er én form for harmoni. En annen form er dypt fokus som overvinner distraksjoner, til og med sultfølelse. Harmoni handler også om å slappe av, og å rense tankene med bevegelse eller fysisk aktivitet.

Hvem: Jacob Hallberg, komponist og lyddesigner
Instrument: Hovedsakelig piano og gitar
Sjangere: Pop, soul, rock, reggae, EDM og jazz   
Krav til ergonomi: God belysning og mulighet til å endre sittestilling
Fun fact: Bygger gitarer sammen med faren

 

 

«Musikk har kraften til å uttrykke følelser, men det ligger mer i det enn bare selve fremførelsen. Min interesse er også forankret i teknologi og håndverk. Det har virkelig vært givende og inspirerende å samarbeide med Kinnarps i denne nye konteksten."

Jacob Hallberg, Komponist

bts-end.jpg

"Vi i Kinnarps er lidenskapelig opptatt av å skape interiører hvor man trives, føler seg vel og når sitt fulle potensial. Analogien mellom musikk og ergonomi føles perfekt."

Ann Cederwall
Global markeds- og kommunikasjonsdirektør
Kinnarps

"Mange mennesker forbinder umiddelbart ergonomi med stoler og sittestilling, men ergonomi handler om mye mer. Nå er det viktigere enn noen gang å se på helheten for å skape sunne og vellykkede arbeidsmiljøer."

Anders Lundahl
Ergonom og fysioterapeut
Kinnarps

bts-2.jpg