BSH er en ledende europeisk produsent av hvitevarer. Ansatte er grunnlaget for suksessen til selskapet, som gir dem betingelser der de kan utvikle seg og oppnå de beste resultatene. Som et resultat av omorganiseringen i Warszawa-hovedkvarteret til BSH, ble det opprettet et stort konferanse-, rekreasjons- og samarbeidsrom, som også fungerer som et areal med felles skrivebord, som forbereder kontoret for hybridarbeid når de ansatte kommer tilbake. Arkitekt Katarzyna Łysio fra Biurometri studio var ansvarlig for designet, og møblene ble levert av Kinnarps.
BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego Sp. z o.o. is part of the international BSH Home Appliances Group. On the Polish market, the company offers Bosch, Siemens and Gaggenau products. BSH has 6 factories in Poland where home appliances are produced – washing machines, dishwashers and clothes dryers, ovens and refrigerators, as well as small household appliances – improving the quality of consumers' everyday life. In addition to manufacturing, BSH also has shared service centres in Poland that serve the company's needs worldwide in areas such as IT, accounting, trade and central purchasing. BSH in Poland is developing a Research and Development Centre and a Digital & E-Commerce Competence Centre.
Selskapet legger vekt på at de ansatte er grunnlaget for suksessen. Derfor er frunnlaget for organisasjonskulturen at alle kan utvikle seg, føle seg verdsatt og oppnå de beste resultatene. I samsvar med disse forutsetningene ble det skapt et åpent og fleksibelt samarbeidsrom for ansatte i selskapets hovedkvarter i Warszawa, kombinert med et stort konferanserom som kan deles inn i mindre konferanse- og møterom, samt kjøkken og kafé. Å gjøre om planløsningen på denne delen av kontoret innebar å rive veggene på de små rommene og kontorene for å skape et fleksibelt rom for ulike typer oppgaver og forberede kontoret for ansatte som kommer tilbake etter pandemien med tanke på å jobbe hybrid.
Den tidligere funksjonelle inndelingen av kontoret hindret at folk kom tilbake til jobb etter en lengre periode med hjemmearbeid. I tillegg manglet det et attraktivt samarbeidsrom som bidrar til integrering av ansatte.
Tanken var å forberede kontoret for at ansatte skulle komme tilbake til en hybridløsning. Vi ønsket å skape et stort konferanserom som også skulle fungere som et arbeidsområde for folk uten personlig skrivebord. I tillegg har denne delen en rekreasjons- og integreringsfunksjon.
Samarbeidet mellom alle involverte i prosjektet gikk veldig greit. Kundens spesifikke og gjennomtenkte retningslinjer og de saklige tilbakemeldingene i alle ledd gjorde implementeringen enklere, noe som var av stor betydning med tanke på den krevende arbeidsplanen. Takket være effektiv kommunikasjon og et godt forberedt prosjekt ble alt ferdigstilt i tide.
Tradisjonelt startet vi med å definere den funksjonelle layouten. Deretter, på grunnlag av den forberedte modellen og visualiseringen, definerte vi stilen på interiøret. Vi avsluttet prosjektet med tekniske tegninger og valg og konfigurasjon av spesifikke elementer av møbler og beslag. Alle arrangementer og endringer varte i mindre enn 2 måneder, og møbelbestillingen ble utført under renoveringen. Samarbeidet var utmerket. – Katarzyna Łysio, en arkitekt fra Biurometry studio i Szczecin, beskriver hvordan de har arbeidet.
Kunden ønsket å opprettholde den velfungerende funksjonaliteten av rommet både i det åpne og det mer lukkede alternativet. Her ble det brukt mobile skillevegger, så co-working-området kunne utvides med en del av konferanserommet. Utfordringen var å matche de eksisterende elementene; derfor ble brukt spesielle materialer på vegger og gulv. Den største utfordringen med prosjektet var tiden de hadde til rådlighet.
Kunden satte pris på designet, profesjonaliteten, den gode kommunikasjonen og at teamet hos Kinnarps lyttet nøye til hvilke behov de hadde. Prosjektet ble ferdig i tide og i henhold til funksjonelle og estetiske forventninger.
Vi er fornøyde med prosjektet og har fått veldig positive tilbakemeldinger på det. Jeg er fornøyd med møblene, som er av meget god kvalitet, som du ser ved første øyekast. Vi rakk også å fullføre oppussingen i tide. Lokalene endte opp slik som vi fikk det forespeilet i forkant.
Dette er det første lokalet av denne typen på BSH-kontorer, som oppstod som et resultat av behovet for å gi ansatte et attraktivt sted for felles arbeid og integrering nå som hjemmekontor er blitt så vanlig. Her kan man ha teammøte, fokusere på jobben, eller bare ta en kaffe med de andre. Endringen har blitt godt mottatt, noe deres positive tilbakemeldinger viser.