Case: Arcada

Case-fakta

Kunde:
Yrkeshøyskolen Arcada

Prosjektgruppe:
Ceti Hasselman fra Arcada, ansvarlig for koordineringen av innredningsprosjektet. Prosjektgruppen bestod i tillegg av Maria von Hertzen, Anki Åvall og Gunilla Sjöberg, Leenamari Kaivaara og Tytti Nevalainen.

Ferdigstilt:
De nye områdene ble ferdigstilt sommeren 2018, og har arbeidsstasjoner for omtrent 100 elever.

Et moderne læringsmiljø

Arcada er en moderne og internasjonal yrkeshøyskole som utdanner fagpersoner innen forskjellige bransjer for å dekke næringslivets behov. Skolen er aktiv i rollen som arbeidsgiver og oppmuntrer medarbeiderne sine til å delta i samfunnsdebatter og til å tenke nytt. På en arbeidsplass der man er opptatt av holdbarhet må man kunne se ting i et nytt perspektiv.

"Målet var å øke trivselen og skape funksjonelle arbeidsplasser som fremmer elevenes kreativitet. Jeg er veldig fornøyd med de ombygde områdene, som på en vellykket måte støtter vårt konsept om en aktivitetsbasert skole."

Ceti Hasselman, Campus Host

Hyggelige og fleksible områder

Bibliotekets Fields-lenestoler med høye rygg lager et hyggelig lesehjørne ved vinduet.

I nærheten av inngangen finner vi den populære møteplassen.

Fields-sofaen med høy rygg gjør det enkelt å skape et rom i rommet.

Likte du dette kundeeksempelet? Er du nysgjerrig på hva som kan gjøres med dine områder?

Kontakt oss

Elevene er delaktige i planleggingen

På Arcada var det i hovedsak arbeids-, biblioteks- og møteområdene som ble renovert. Elevene fikk komme med ideene og synspunktene sine allerede fra starten av. Det kom frem mange ønsker på elevenes workshoper. De etterlyste flere områder for både samarbeid og konsentrasjon. De ønsket også ulike funksjonelle møteplasser som oppmuntrer til bevegelse. De ville bli kvitt de gamle og ubehagelige sofaene, men ønsket å bevare en del av de andre møblene, og kombinere dem med ny innredning til en oppdatert og fungerende helhet. Et eksempel på dette er de tidligere gule bordene. Disse ble beholdt, og bordplatene ble tapet med svart slik at de passet inn i den nye helheten. På denne måten klarte vi å holde budsjettet, samtidig som vi tok hensyn til miljøet.

Chattetorget – elevenes egen oase

På det romslige chattetorget er det mange forskjellige plasser for både avslappet samvær og skolearbeid. Basert på elevenes ønsker ble det valgt å bruke en oppfriskende kontrastfarge som skaper dristige kontraster i rommet. I de små lydabsorberende husene er det mulighet for gruppearbeid, og Fields-lenestolene fremmer kreativitet og dialog. Den smidige glasstavlen fungerer som både tegne- og magnetoverflate. Leia-stolen med meier er lett å stable og sette bort når den ikke brukes. Med integrerte ladestasjoner for f.eks. datamaskin, mobiltelefon eller nettbrett i innredningen er det nå enda enklere å bruke teknologi.

Fred og ro på biblioteket

Bibliotekets sittegrupper, Fields med høy rygg, gir leseren fred og ro. Det store vinduet gir fin utsikt over den grønne bakgården, og stolens dreiesokkel gjør det mulig å hvile øynene på landskapet nå og da.

Fields Love Seat er en lenestol for to, med rygg på hver side av setet. De små mobile bordene gir en jevn overflate der man kan sette kaffekoppen eller boken.

På biblioteket finner man også plasser for konsentrert arbeid, med mulighet til aktivitet ved at man veksler mellom å sitte og stå.

Oppsummering:

  • Målet var å skape både funksjonelle og hyggelige områder som fremmer samarbeidet mellom elevene. Man ønsket også å utnytte områdene bedre.
  • Den innredningsløsningen som ble valgt fremmer aktivt arbeid, forbedrer ergonomien og tilbyr elevene både rolige plasser for konsentrasjon og møteplasser for sosialisering.
  • Friheten til å velge en passende plass for forskjellige arbeidsoppgaver øker trivselen.