Volvo Trucks Ungarns nye hovedkontor i Ecser setter en ny standard for bærekraftige arbeidsplasser i Øst-Europa. Med sin klimanøytrale drift gjenspeiler det 5 500 m² store anlegget selskapets engasjement for innovasjon, mennesker og bærekraft. Volvo Trucks samarbeidet med Kinnarps for å få frem visjonen om en fleksibel arbeidsplass med fokus på trivsel, effektivitet og en tydelig merkevareidentitet.
Det nye hovedkontoret er mer enn bare et kontor; det er et multifunksjonelt knutepunkt som inkluderer et servicesenter for lastebiler og busser, et utdanningssenter og et eget kundesenter. Bærekraft er integrert i alle aspekter av bygningen – fra den tilhørende solcelleparken og ventilasjon med varmegjenvinning, til bruk av fornybar energi og vann fra egen brønn.
Inngangen til kontorbygget har et profesjonelt, men likevel innbydende uttrykk. Lenestoler og en sofa fra serien Jeffersson forsterker det skandinaviske uttrykket og gir et hjemmekoselig preg for ansatte og besøkende.
Inne i kontorbygningen er innredningsløsningen nøye planlagt for å støtte ulike behov, samtidig som den skandinaviske elegansen blir ivaretatt, kjernen i Volvo Trucks varemerke. Noe som ved første øyekast ser enkelt og selvfølgelig ut, men Tamás Somogyi, sjef for servicemarked og detaljhandel i Volvo Hungária, forklarer at det var en av prosjektets største utfordringer.
«Å balansere ergonomisk design, energieffektivitet og en innbydende, men moderne estetikk i et prosjekt av denne størrelsen er en utfordring. Ved å kombinere Kinnarps og Volvo Lastebilers ekspertise når det gjelder å skape bærekraftige rom, kunne vi skape en arbeidsplass som virkelig gjenspeiler disse verdiene,» sier han.
Gjennomtenkte planlagte rom gir de ansatte en rekke ulike miljøer hvor de kan fokusere, samarbeide og lade batteriene. En balanse mellom skrivebordsplasser, lounger og ulike typer møteplasser legger forholdene til rette for å gjøre en god jobb.
At Volvo Trucks bryr seg om sine ansattes trivsel, er noe som gjenspeiles på hele arbeidsplassen. Miljøene er utformet med et helhetlig perspektiv på ergonomi og et øye for detaljer. Alt fra skrivebordsplasser og møterom til akustikk og farger er utformet med tanke på de ansattes trivsel og produktivitet.
Ved arbeidsstasjonene er Oberon hev- og senkbare skrivebord kombinert med Kinnarps klassiske stoler 6000/8000 og den lydabsorberende skjermen Vibe. Sammen skaper de en ergonomisk sone som oppmuntrer til varierte arbeidsstillinger – perfekt for fokusert individuelt arbeid.
Mötesstolen Monroe håller energin uppe under mötena genom att erbjuda bekväma sittplatser som inspirerar till rörelse. Det V-formade Multicom-bordet ser till att alla ser både varandra och skärmen.
En av de mer utfordrende delene av dette helhetlige grepet på ergonomien var å skape et godt lydmiljø. En naturlig effekt av at mange mennesker samles på samme sted samtidig, er at lydnivået øker. Derfor ble det lagt mye arbeid i å forbedre lydmiljøet, samtidig som det skandinaviske uttrykket som assosieres med varemerket ble opprettholdt. Lydabsorbenter, tepper, gardiner og romdelere ble brukt til dette formålet.
I loungeområdet har sofaene fra serien Fields flere funksjoner. Den høye ryggen fungerer som romdeler og skaper en uformell møteplass. Den bidrar også til et godt lydmiljø ved å absorbere og spre lyd.
Akustikkpanelet Oktav fungerer både som lydabsorbent og veggdekorasjon. Et lekent og funksjonelt innredningselement laget av resirkulerte tekstiler og PET-plast. Her sammen med Fields (til venstre) og lenestolen Deli Lounge (til høyre).
Den nøye planlagte innredningsløsningen for Volvo Trucks nye hovedkontor i Ecser representerer en fremtidsrettet strategi der skandinavisk estetikk, miljøbevissthet og menneskelige verdier møtes på et høyt nivå. Tamás Somogyi er fornøyd med at visjonen om en fleksibel arbeidsplass der trivsel, effektivitet og merkevareidentitet harmonerer, har blitt virkelighet.
«Møblene og innredningsløsningene fra Kinnarps er ikke bare moderne og komfortable, de er også perfekt tilpasset Volvo Trucks verdier og teamets behov. Tilbakemeldingene fra kollegene våre har vært svært positive, noe som bekrefter vår overbevisning om at denne investeringen gir en bedre opplevelse for både medarbeidere og kunder,» sier han.