Hver dag ønskes elevene på det nybygde Westerlundska gymnasiet i Enköping velkommen til en skole der ingenting er overlatt til tilfeldighetene. Martina Ericson, programrektor, og Maria Johansson, administrativ leder, har i flere år ledet prosessen og gjort alt for å skape et imøtekommende, kreativt og trygt læringsmiljø.
Er det virkelig nødvendig å være så grundig, kartlegge så mye, teste hver beslutning i praksis og involvere både elever og personale så tidlig i prosessen? Hvis du spør Martina Ericson og Maria Johansson, er svaret gitt. "Ja, hvis det skal bli ordentlig bra, må prosessen med å bygge en ny skole gjøres så grundig som vi har gjort. Ved å være på studiebesøk, lytte til eksperter, prøvemøblere og la ungdommer og ansatte komme med synspunkter, har sluttresultatet blitt mye bedre enn det ville blitt ellers", sier Martina Ericson.
Det store, åpne inngangspartiet slipper inn godt med dagslys, og blir som et sentrum for skolens tre bygninger.
På skolens torg finner vi ulike innredningsløsninger som passer til forskjellige aktiviteter. Barstolen Decibel og bordet Nexus har litt høyere sittehøyde, slik at man enkelt kan veksle mellom å stå og sitte, noe som oppmuntrer til aktiv deltakelse i for eksempel gruppearbeid.
Fargepaletten er valgt i jordfarger for å skape et behagelig og harmonisk miljø for både elever og ansatte.
Det tidligere Westerlundska gymnasiet ble bygget på 1970-tallet. I 2017 konkluderte Enköping kommune med at bygningen var utslitt og at en renovering ikke ville bli økonomisk bærekraftig. Planleggingen av den nye skolen startet i 2020, blant annet med en rekke studiebesøk, workshops og andre aktiviteter med de involverte – alt fra White arkitekter, Kinnarps og andre møbelleverandører, til lærere og elevråd. "Ideer er blitt testet ut i praksis på den gamle skolen. Vi bygde for eksempel opp et testklasserom med innredning fra ulike leverandører, tekstilgulv, whiteboard-tapet og ulike IT-løsninger for å bruke et år på å undersøke hva som fungerer best, sier Martina Ericson.
Den nye videregående skolen er bygget rett ved siden av den gamle skolen og nær sentrum i Enköping. Den består av tre bygninger i tre og en stor, åpen entréhall med bibliotek som skolens sentrum. Visjonen om å skape et varmt og innbydende oppholdsrom har blitt til virkelighet gjennom naturlige materialer som tre og stein, en fargepalett i jordfarger og planløsning med åpne siktlinjer. "Innredningen fra Kinnarps kompletterer arkitekturen og bidrar til vår pedagogiske tanke om inkluderende læring, med stikkordene "se" og "støtte". Vi vil ha et rolig og miljø med få inntrykk, som ikke forstyrrer eller trigger elevene på en negativ måte", sier Maria Johansson.
Martina Ericson, programrektor, Westerlundska gymnasiet
Det har vært tett kontakt med blant annet Kinnarps-teamet i Västerås, og Maria Johansson og Martina Ericson sier at prosessen har vært uvurderlig. "Samarbeidet har gitt oss muligheten til å se og teste innredningen estetisk, ergonomisk og hvor slitesterk den er. Det har også vært veldig verdifullt å ta del i Kinnarps kompetanse og erfaringer fra andre oppdrag", sier Maria Johansson.
Martina Ericson legger til: "De ga oss et solid faktagrunnlag og idéer om hva som fungerer best i skolemiljøer, da vi var i showrommet deres. På den måten har vi ikke bare fått viktige svar, men også forstått hvilke spørsmål vi må stille."
En utfordring var dels å finne ut hvilke møbler skolen kunne ta med seg fra de gamle lokalene og gjenbruke, dels å få dem til å harmonisere sømløst med den nye innredningen. "Kinnarps hjalp oss med begge deler, og skapte tydelige og kreative designforslag i anbudet der alt henger sammen som en helhet. De har tolket våre tanker rundt farge, form og materialer og deretter materialisert det i en konkret innredningsløsning", sier Maria Johansson.
I klasserommene står bordet Origo med bordplater i marmoleum, et naturmateriale med lyddempende egenskaper. En krok på siden av bordene gjør det enkelt å holde orden i klasserommet. Elevstolen Xpect har svikt i ryggen som oppmuntrer til bevegelse, slik at elevene enklere opprettholder konsentrasjonen gjennom timen.
Parallelt med diskusjonene med Kinnarps og andre samarbeidspartnere har man jobbet med interne prosesser som har påvirket sluttresultatet. Ett eksempel er utformingen av toalettområdene, som gir økt trygghet og bygger på en workshop med elever. I den kom det blant annet frem at det er fordelaktig å plassere toalettene i nærheten av hvor ansatte befinner seg. Det skal også være enkelt å gå inn og ut, samtidig som dørene er skjult slik at ingen ser hvilket toalettrom personen velger.
Et annet eksempel er plasseringen av barbord langs vinduet i kantinen, som både bidrar til en hyggelig atmosfære og skaper et miljø der elevene er komfortable med å sitte alene og spise.
"En ny videregående skole er en stor og viktig investering som sender signaler til hele samfunnet om hva vi synes er viktig å satse på i kommunen. Det er klart at dette arbeidet må gjøres grundig og nøye."
Målet var å lage en spisesal med mange sitteplasser og en lun, trygg atmosfære. For å oppnå dette ble det skapt mindre sittegrupper med blant annet Asto bord og Lexie stoler. Man har også fått inn naturen ved hjelp av Grow planteoppbevaring, som både bidrar til et godt lydmiljø og fungerer som romdeler.
For å bidra til et trygt miljø, brukes også sofaen Monolite High, der den høye ryggen skjermer av og skaper hyggelige sittegrupper der man kan spise lunsjen litt mer uforstyrret.
Martina Ericson og Maria Johansson er enige om at virksomheten ved Westerlundska gymnasiets aldri har vært bedre. Det nye skolemiljøet har ikke bare gjort arbeids- og studieforholdene bedre, men også bidratt til stolthet og trivsel blant både personale og elever. Det er tydelig at den omfattende satsingen på skolens utvikling har gitt resultater.
Ved innvielsen viste den store interessen seg gjennom et godt besøkt åpent hus, som tiltrakk hele 5000 besøkende. Den positive responsen har ikke avtatt – skolen fortsetter å vekke nysgjerrighet og beundring, og andre kommuner kommer jevnlig på studiebesøk for å bli inspirert av det nye miljøet og den nye måten å jobbe på.
Westerlundska gymnasiet er mer enn bare en skole; det er et levende møtested for hele samfunnet. Skolen er designet for å være tilgjengelig og aktiv døgnet rundt. Aulaen brukes til eksterne arrangementer som forelesninger, konserter og idrettsleirer, hvor klasserommene brukes som saler. Kantinen holder åpent for eksempel for pensjonister som kan spise lunsj der.
Denne åpne og inkluderende filosofien gjør skolen til en sentral del av samfunnet, og styrker båndene mellom elever, ansatte og innbyggerne i kommunen. Westerlundska gymnasiet er dermed ikke bare et sted for læring, men også en inspirerende arena for fellesskap og samarbeid.