Kunde:
Hitachigymnaset i Ludvika. Hitachigymnaset inngår i et konsern sammen med ABB-gymnaset i Västerås, Vattenfallgymnaset i Forsmark og Mälardalen International School i Västerås.
Sted:
Ludvika, Sverige
Antall elever:
105
Antall medarbeidere:
10-12
Arkitekt:
Arqly
Interiørarkitekt:
BSK
Areal:
1631 m²
Ferdigstillelse:
Januar 2023
Pio modulsofa i en rund kombinasjon innbyr til en naturlig møteplass.
Hitachigymnaset i Ludvika skal være både en attraktiv, teknisk utdanning og en vei ut i arbeidslivet for elevene. «For oss er det viktig at innredningen kjennes voksen og ligner mest mulig på en arbeidsplass, samtidig som at det skal være et trygt og inspirerende læringsmiljø», sier skolens direktør Inga Näslund.
Hitachigymnaset har en historie med tett samarbeid med næringslivet, og har siden januar 2023 holdt til i de samme lokalene som Hitachi Energy i Ludvika. Det er en kobling som preger virksomhetens visjon og arbeidsmåte – og læringsmiljøet.
«Vi er ikke bare en videregående skole, men også en vei ut i voksenlivet og arbeidslivet for elevene våre. Denne visjonen gjenspeiles i det fysiske miljøet vårt, og bidrar til at vi oppleves både som en attraktiv utdanning og en inspirerende arbeidsplass.»
Undervisningsrommene er innredet med den ergonomiske stolen Xpect, som med sin bøyelige rygg tillater mikrobevegelser og motvirker statisk sitting. Et design som gir høyere komfort, og bidrar til å holde konsentrasjonen oppe over lengre tid. Xpect er dessuten enkel å stable og henge opp på bordet, noe som gjør den svært fleksibel.
Studiearelaer med den slitesterke stolen Nilo, her med hjul for høyere fleksibilitet. Kledde møbler og tekstiltepper bidrar til et godt lydmiljø for bedre fokus.
For å leve opp til dette målet har klasserommene fått en mer tradisjonell skoleinnredning, mens man har lekt seg mer med innredningen i fellesområdene. Her finnes produkter og miljøer som er fargesterke, kreative og ligner på en arbeidsplass – og som samtidig støtter fokusert læring.
«For oss handlet dette om å skape en helhetsopplevelse med miljøer som passer ulike læringssituasjoner, oppgaver og individer. Det var ikke minst viktig å skape god totalergonomi når det gjelder lyd og lys for både elever og medarbeidere», sier Inga Näslund.
Den spesielle utfordringen med å skape læringsmiljøer for nesten voksne elever krevde altså en del nytenkning. De mer tradisjonelle skolemøblene er blandet med møbler og løsninger som er typisk for kontoret. Men prosjektet omfattet også en oversikt over eksisterende møbler. Bærekraft er en av Hitachigymnasets kjerneverdier, og skolen ønsket å gjenbruke så mye som mulig for å være både miljømessig og økonomisk bærekraftig.
«Teamet fra Kinnarps kom og gikk gjennom alle møblene våre. Til tross for at vi var nøye med at innredningen skulle henge sammen både utseendemessig og praktisk, kunne vi takket være nøye planlegging, beholde en hel del møbler. Ved at vi skiftet ut bordplater og møbeltrekk, passer de gamle produktene perfekt inn i den nye helheten.»
Et av grupperommene er møblert med gjenbrukte møbler, som på en gjennomtenkt måte er blitt integrert i den nye skolen. Bordet Origo har fått ny plate, og en eldre stolmodell fra Kinnarps er trukket om.
Bærekraftig sirkularitet. Stempelet på undersiden vitner om at møblene allerede har levd et langt liv. På grunn av høy kvalitet og Kinnarps sirkulære tjenester kan de nå fortsette å leve videre.
Hitachigymnasets visjon er oppsummert i uttrykkene Teamwork, Realwork og Dreamwork, ord som også var veiledende da innredningen ble skapt. Teamwork handler om å skape forutsetninger for samarbeid ved at de felles studiearealene har fleksible, virksomhetstilpassede løsninger.
Realwork henviser til blant annet nærheten til næringslivet, og realiseres i læringsmiljøet gjennom den arbeidsplasslignende innredningen, med blant annet moderne sittegrupper. Og Dreamwork sikter seg inn på den innovasjonskraften og fantasien som kreves for at elevene skal kunne møte morgendagens store utfordringer og bidra til en bærekraftig fremtid – noe som ikke minst manifesteres i den populære kantinens dynamiske innredning og fargesetting.
«Visjon og fysisk miljø må gå hånd i hånd for at vi skal være troverdige og leve opp til våre verdier og vårt varemerke. Nå har vi en innredning som styrker både identiteten og attraktiviteten vår. Miljøet påvirker elevenes atferd i en positiv retning, og skaper gode forutsetninger for virksomheten vår.»