Försäkringsrådgivarna Mälardalen (franchisetaker av Länsförsäkringar) har vokst raskt og trengte større lokaler. Da de flyttet inn i den historiske Stora Westmannia-bygningen sentralt i Västerås, ønsket de en innredningsløsning som skulle føles innbydende og elegant. "Vi stiller høye krav til et miljøvennlig interiør med høy kvalitet som skal vare lenge og synes Kinnarps har levert akkurat det vi var ute etter, sier administrerende direktør Christer Dahlin.
Christer Dahlin sier han er litt av en innredningsnerd. Han vil at alle detaljene skal være nøye utvalgt og skape en sammenhengende helhet, men har ikke tid til å gå inn i alle trinn i prosessen.
«Derfor er det så viktig at Kinnarps forstår hva vi trenger og kan presentere en helhetsløsning med alt fra møbler og belysning til planter, tekstiler og malerier som jeg kan ta stilling til. Det er en følsomhet og en kompetanse som er helt avgjørende når vi skal velge en innredningspartner», sier han.
Försäkringsrådgivarna Mälardalen er en franchisetaker av Länsförsäkringar og hjelper selskaper innen områdene kapitalinvestering, bedriftsforsikring, tjenestepensjon, helseforsikring og motor- og transportforsikring. I tillegg til hovedkontoret i Västerås, har selskapet også kontorer i Stockholm og Uppsala.
De siste årene har virksomheten ekspandert kraftig. I 2022 flyttet selskapet inn i historiske Stora Westmannia i Västerås, hvor de nå fortsetter å vokse steg for steg. Den siste etasjen ble ferdigstilt av Kinnarps team i Västerås i slutten av 2023.
«Vi har samarbeidet med Kinnarps tidligere og vet også at de har innredet mye fint i vår region. For oss var Kinnarps derfor et opplagt valg. Vi liker at de er nær oss, at de er raske og serviceorienterte og har en god bærekraftsprofil med kvalitetsprodukter som varer over tid"
Hans visjon for det nye kontoret var å skape en innbydende atmosfære med inspirasjon fra hoteller og restauranter. Atmosfæren skal puste premium, profesjonalitet og seriøsitet, uten å bli stiv og pompøs.
«Den balansen er en utfordring som Kinnarps løste plettfritt. Kontoret bidrar til å skape tillit og trygghet hos kundene våre, men føles likevel enkelt og imøtekommende, med noen lekne innslag som shuffleboardet vårt, sier Christer Dahlin.
Han ser på innredning som et viktig verktøy i kundearbeidet, men også som en måte å styrke varemerket, for å rekruttere og beholde de beste og mest dedikerte medarbeiderne.
"Vi bruker mye tid på jobben og ønsker selvfølgelig å tilbringe all den tiden i et hyggelig miljø, så målet er at kontoret vårt skal være så attraktivt for de ansatte at ingen vil reise herfra", sier han med et smil.
Christer Dahlin beskriver prosessen med Kinnarps team som tett og tydelig. Försäkringsrådgivarna Mälardalen har forklart hva de mener og hvilke funksjoner som må være med. Kinnarps har deretter tolket ønskene og svart med forslag til overordnede løsninger.
"Den måten å jobbe på, fungerer bare hvis det er stor gjensidig tillit, som i vårt tilfelle", sier Christer Dahlin.
De høye estetiske kravene er supplert med helhetlig ergonomi som dekker alt fra akustikk, lys og farger til muligheter for bevegelse gjennom arbeidsdagen i form av et treningsrom med tredemølle.
Ikke minst akustikken har vært en utfordring med tanke på både lokalenes karakter med stor takhøyde og harde gulv, og virksomhetens karakter, med krav om personvern og mulighet for fortrolige samtaler. Det er blant annet løst med stillerom for både fysiske møter og distansemøter.
«Vi er allerede et av de større franchiseselskapene i Länsförsäkringar og vil fortsette å vokse i årene som kommer. Et attraktivt og effektivt arbeidsmiljø er en avgjørende komponent i vår ekspansjon, noe som gjør samarbeidet med Kinnarps sentralt for oss, sier Christer Dahlin.