Det fysiske miljøet er avgjørende for hvor godt skolens visjon og elevenes fulle potensial kan realiseres. Det sier Peter Heddelin, administrerende direktør og en av grunnleggerne av Amerikanska Gymnasiet. Han har hentet inspirasjon til skolens læringsmiljøer fra et langt og tett samarbeid med Kinnarps – hvor det å forberede elevene på livet etter utdannelsen har vært viktig.
Peter Heddelin har lang erfaring fra skolemiljøet, både fra kommunale og private virksomheter. Da Amerikanska Gymnasiet ble grunnlagt i 2015, hadde han og de andre initiativtakerne en klar visjon om hva de ville skape – en skole med arbeidsro som former kreative og modige elever for det moderne, globale arbeidsmarkedet.
– Vi vil ta det beste fra den svenske skolen og kombinere det med det den amerikanske skolen er god til, blant annet å oppmuntre elevene til å tro på seg selv, våge å tenke stort og gå utenfor komfortsonen sin. For å lykkes, stiller vi høye krav til læringsmiljøet vårt, sier han.
En ting som skolen legger stor vekt på er «speech» og retorikk, å snakke foran andre og trene på å presentere kunnskap eller idéer for klassekameratene. En annen er å ha tydelige og levende retningslinjer for hva som gjelder rundt tider, atferd og forventninger. Med skolens eget uttrykk for sine spilleregler kreves det både «rammer og kos» for å skape et rolig og trygt arbeidsmiljø.
– Disse verdiene må det fysiske miljøet spille på lag med, og vi jobber for eksempel mye med myke møbler, tekstiler og grønne planter for å stimulere til fokus og konsentrasjon. Våre målinger viser at 98 prosent av elevene på våre fem videregående skoler opplever at de får arbeidsro på skolen, sier Peter Heddelin.
En annen bærende idé er at læringsmiljøet skal være variert og tilpasset ulike aktiviteter og behov. I løpet av en skoledag oppstår det mange forskjellige læringssituasjoner, og det fysiske miljøet skal fungere for undervisning, læring, fokus og trygghet hos alle. Oppdelingen i soner som Amerikanska Gymnasiet bruker, er inspirert av Kinnarps.
– Jeg hørte om disse idéene for lenge siden, sikkert over ti år siden, da jeg hørte på et foredrag som Kinnarps holdt. De gjorde inntrykk på meg, og jeg har hatt en dialog med Kinnarps om disse spørsmålene i mange år. I bunn og grunn handler det om å tilpasse miljøet til en variert form for læring, fordi det alltid gir de beste resultatene, sier Peter Heddelin.
På Amerikanska Gymnasiet har dette ført til et konsept som er delt inn i fire ulike læringsmiljøer – tradisjonelt klasserom, Active Learning Classroom (ALC), Homebase og Office. I det tradisjonelle klasserommet underviser læreren på en mer klassisk måte, men rommene er også utstyrt med displayer og kameraer slik at undervisningen kan sendes til for eksempel elever som er hjemme på grunn av sykdom. ALC er et mer aktivt rom der elevene er gruppert ved stasjoner med pedagogen i midten. Møbleringen gjør det hensiktsmessig å jobbe med felles problemløsning, debatter eller presentasjoner.
– Homebase er et felles arbeidsrom for elever og lærere, og kanskje det miljøet som er mest inspirert av Kinnarps. Her går elevene både før, under og etter skoledagen for å jobbe. Og siden de ansatte er tilgjengelig, er det et naturlig område for samarbeid og spørsmål, sier Peter Heddelin.
«Man må kartlegge behovene, spørre seg hva man vil med virksomheten, formulere en visjon og deretter involvere både de ansatte og innredningsdesignere i en dialog.»
Til slutt har vi også det som kalles Office, som er møterom hvor ambisjonen er å etterligne miljøene studentene vil møte i arbeidslivet. De kan bookes til timer som krever grupperom, men blir også et kreativt sted for prosjektering og planlegging etter skoletid.
– Vi ønsker at elevene våre skal få mulighet til å trene opp evner og ferdigheter som etterspørres i fremtidens globale arbeidsmarked, uavhengig av om de velger å jobbe i Sverige eller i utlandet, sier Peter Heddelin.
En spesiell utfordring med å innrede Amerikanska Gymnasiets lokaler, er at skolen ligger på fem forskjellige lokasjoner. Kultur og innredning skal være gjennomgående på alle skolene. For å holde seg til konseptet og forenkle prosessen, har skolen hatt én kontaktperson hos Kinnarps med ansvar for alle skolene.
– Det er viktig for meg, vi jobber tett og har lært hverandre å kjenne gjennom mange år, og vi har lav terskel for å lufte idéer og forslag. Jeg vet hva vi vil oppnå og hvilke visjoner vi har, men vi må få hjelp av eksperter på innredning for å konkretisere og realisere målene våre, sier Peter Heddelin.
Anders Larsson, læringsmiljøstrateg i Kinnarps, husker det første møtet med Peter Heddelin, flere år før Amerikanska Gymnasiet ble født, og har fulgt skolens reise.
– Det er en virksomhet som lever sine verdier hver dag, og det er morsomt at vi får være med på å skape den fine virksomheten. Jeg har besøkt skolene flere ganger, og er alltid imponert over hvor godt visjonen realiseres. Sammen har vi skapt løsninger og miljøer som støtter undervisning og læring på en langsiktig bærekraftig måte, sier han.
Peter Heddelin nøler ikke med å kalle det fysiske miljøet et av skolens mest vitale og avgjørende pedagogiske verktøy. Nøkkelen til suksess, mener han, er å ta denne innsikten på alvor.
– Man må kartlegge behovene, spørre seg hva man vil med virksomheten, formulere en visjon og deretter involvere både de ansatte og de som skal innrede, slik at de kommer i dialog med hverandre. Jeg våger å påstå at innredningens utforming og design kan være som natt og dag, avhengig av hvilke forutsetninger den gir elever og ansatte. Med hjelp fra Kinnarps skal vi fortsette å være best på å tilby et variert og stimulerende læringsmiljø.