Det svenske selskapet Alfa Laval har flyttet hovedkvarteret for Tyskland til Hamburgs HafenCity og flyttet inn i 8. og 9. etasje i det sertifiserte Green Building Watermark på en attraktiv beliggenhet. Her jobber rundt 150 ansatte i et fleksibelt kontorkonsept som fremmer kommunikasjon. Beste all-round utsikt over byen inkludert. Kinnarps ble valgt som samarbeidspartner da lokalene skulle innredes.
Å være en attraktiv arbeidsgiver var en viktig faktor i flyttingen, sammen med den nye arbeidsmåten knyttet til det. «En stor del av våre ansatte vil gå av med pensjon i årene som kommer, så vi har stor etterspørsel etter nye medarbeidere», sier Sven Schreiber, administrerende direktør i Alfa Laval Mid Europe. Det attraktive kontoret og den fleksible, hybride arbeidsmåten gjør det nå mulig å rekruttere ansatte fra et større nedslagsfelt.
Samtidig var selskapets ambisiøse bærekraftsmål også en av grunnene til det nye kontoret, da Alfa Laval ønsker å være klimanøytrale på flere områder innen 2030, og redusere utslippene med 50 prosent. Det nye området passer derfor det moderne, bærekraftige og globale konsernet og oppfyller ambisjonene om å fortsette å vokse, opptre bærekraftig og være en attraktiv arbeidsgiver. «Valget av Kinnarps som partner passer godt, fordi begge selskapene ikke bare streber etter de samme bærekraftsmålene. Samarbeidet var også ukomplisert, uformelt og vennlig, ikke minst på grunn av vår felles svenske bedriftskultur, sier Amrei Tausch, prosjektleder i Alfa Laval, når han beskriver prosessen. Hun var med i prosjektgruppen som utviklet konseptet sammen med ledergruppen. Møblene ble testet og tekstiler og materialer ble valgt i Kinnarps showroom i Hamburg. I tillegg til de ansattes krav og behov, ble teamet først og fremst veiledet av CI og ånden på hovedkontoret i Lund: harmoniske nyanser av blått, hvitt, mye tre og det enkle skandinaviske designet gir kontoret et lett og luftig stil.
Arbeidskaféen i niende etasje er hjertet i det nye kontoret.
"Til tross for den ambisiøse tidsplanen og en tidslinje på bare én måned, holdt Kinnarps alle løfter og leverte alt i tide."
Utsikten over elven Elbe og byen kan nytes fra Leia barstoler med bordet Uni. Her finner også rådhusmøtene sted, hvor et filmlerret på størrelse med et kinolerret sørger for at også eksterne ansatte er godt synlige. Arrangementer som "poetry slam", se fotball sammen eller andre arrangementer i regi av ansatte er også mulig her. Dette er også akkurat det rette stedet for å vise frem strategien: den henger på en vegg som et målbilde. Strategien ser for seg de ambisiøse målene som skal nås innen 2025, inkludert vekst i kundeservice og smidige arbeidsmetoder. Med arbeidskaféen og det nye kontorkonseptet er deler av denne strategien allerede blitt realitet.
Mens niende etasje brukes til møter, representasjonsformål, smidige prosjektrom og såkalte «huddle-rooms», fungerer åttende etasje som et klassisk kontormiljø med skrivebordsplasser. Her har de opplevd bedre samarbeid på grunn av de nye toer- og firergruppene med skrivebord. Alle plassene er utstyrt med ergonomiske hev- og senkbare Serie P-bord og Esencia kontorstoler.
Kollegaer treffes her og kan nå også dele idéer og samhandle på tvers av teamene. Det nye kontoret gjør det enkelt å jobbe fleksibelt uten faste plasser, og ledelsen har heller ikke egne kontorer.
Denne overgangen til «flex-systemet» har ført til en positiv endring i kommunikasjon og samarbeid mellom avdelingene. "Den nye utvekslingen mellom avdelinger og mennesker fremmer også en ny kultur for problemløsning," rapporterer Amrei Tausch. Hvis team ønsker å sitte sammen, kan de bruke en app til å reservere individuelle skrivebordsplasser for seg selv eller i nærheten av kolleger. «Follow the work» er prinsippet Alfa Laval ønsker å leve etter.
Kontoret har alle forutsetninger for dette: møterom i alle størrelser, et bibliotek, et prosjektrom og arbeidsplasser for enkeltpersoner eller større grupper. Det er også opprettet arealer med ekstraplasser i tilfelle kontoret blir fullt. Mobile møbler som gulvskjermer og plantedelere bidrar ytterligere til kontorets fleksibilitet.
De store endringene er også i tråd med Alfa Lavals strategi. "De fleste ansatte har vært mer enn positive til de nye lokalene", sier en fornøyd Sven Schreiber. Etter bare én måned er mange veldig entusiastiske.
Samarbeidet med Kinnarps får også skryt: «Våre kontaktpersoner gjorde alt de kunne for å finne løsninger på kort varsel og svarte raskt på våre forespørsler», sier Amrei Tausch. Og Sven Schreiber understreker: "Til tross for den ambisiøse tidsplanen og en tidslinje på bare én måned, holdt Kinnarps alle løfter og leverte alt i tide."