The Better Effect Index er Kinnarps-konsernets egen bærekraftsfaktor, og markedets første helhetlige verktøy for bærekraftige innredningsvalg.
Vi begynte med å spørre kundene våre – arkitekter, innredere, innkjøpere og brukere – hva dere synes er viktig for å kunne ta bærekraftige valg. Med utgangspunkt i dere og i FNs bærekraftsmål har vi laget en indeks der vi bedømmer og setter karakter på våre produkter innenfor seks viktige områder.
Høyeste karakter i hvert område er 3 poeng. Karakteren i hvert område er et gjennomsnitt av poengene på indikatorene. Høyeste mulige totalkarakter når alle områder legges sammen er 3 poeng. Totalkarakteren er et snitt av poengene i hvert område.
✓ Kunnskap om råvarenes opphav
✓ Kunnskap om vilkår i produksjonskjeden
✓ Ressursoptimering
✓ Inntransport
✓ Uttransport
✓ Leverandører (fossilfri energi i produksjonen)
✓ Produsenter (fossilfri energi i produksjonen)
✓ Andel materiale med lav klimapåvirkning
✓ Oppfylte nivåer for kjemikalieinnhold
✓ Oppfylte nivåer for utslipp
✓ Gode materialvalg
✓ Code of Conduct leverandører
✓ Leverandører som er risikovurdert
✓ Granskede leverandører fra risikoland
✓ Mulig å reparere/renovere
✓ Mulig å gjenvinne materialer
✓ Fremstilt av gjenvunnet materiale
✓ Muliggjør tilpassing
✓ Muliggjør bevegelse
✓ Forbedrer lydmiljøet
På noen produktsider og produktlister kommer du til å se dette symbolet. Det betyr at produktet er med i The Better Effect Index og har en bærekraftskarakter. Tallet og grafen viser hvordan produktet gjør det på en skala fra 1–3.
✓ Viser den sammenlagte bærekraftskarakteren for produktet
✓ Skala fra 1–3
I produktlistene våre kan du bruke filteret "Bærekraft" til å finne produkter som oppfyller akkurat dine bærekraftskrav.
✓ Filtreringsfunksjon med opptil 20 ulike valg
På produktsidene finner du et fordypende verktøy der du kan undersøke detaljene i The Better Effect Index. Du kan se produktenes ulike måleverdier, og se hvordan de gjør det ut fra ulike bærekraftsperspektiver. Du velger selv hvor mye informasjon du vil se, med de ulike visningene «Oversikt», «Detaljer» og «Karaktersettingen».
✓ Interaktiv modul på produktsidene
✓ Tre ulike visninger med tre ulike detaljnivåer
«The Better Effect Index er den konkrete anvendelsen av holdbarhetsarbeidet vårt innenfor de ulike områdene. Det er et nettbasert verktøy som gjør det lettere for kunden å ta bærekraftige valg. Indeksen innebærer en utvidelse av begrepet bærekraft, og omfatter også områder som klima og gjenbruk, områder som miljømerkingene sjelden stiller krav til. Med indeksen vil vi gjøre det lettere å vurdere produktenes bærekraftsegenskaper på en mer detaljert måte, og ikke bare i henhold til basiskravene. Vi har sett flere positive effekter siden indeksen ble lansert i 2017. Den har gjort det lettere for kundene våre å se og vurdere produktenes bærekraftsegenskaper. Den stimulerer vårt eget bærekraftsarbeid, og den styrker den generelle diskusjonen om hvilke krav som er relevante å stille.»
Johanna Ljunggren, Kinnarps Sustainability Manager
Med våre varemerker blir det enkelt å lage helhetsløsninger med fokus på bærekraft, funksjon og estetikk. Ved å mikse og matche produkter fra de ulike kolleksjonene, kan du skape unike miljøer som gjenspeiler kundens visjon og verdier. Samarbeidet innen bærekraftsspørsmål er vår store styrke. Vi motiverer hverandre og deler kunnskapene våre. Sammen kan vi ta ledelsen og danne opinion når vi mener at bransjen mangler gode løsninger. Våre trendrapporter setter fingeren på fremtiden og inspirerer oss til innovative løsninger. Våre produkter er utviklet for å møte samfunnsutviklingen, og er laget for å fungere i lang tid fremover. De mange internasjonale designprisene vi har blitt tildelt, er beviset på at vi har lykkes.
Vil du vite mer om Kinnarps' bærekraftsarbeid?
The Better Effect Index er det første dekkende verktøyet for deg som vil ta bærekraftige innredningsvalg. Du finner det på produktsidene våre.
En ny generasjon stiller nye krav til selskapenes bærekraftsarbeid. Man vil ha tydelige svar. Men når det handler om bærekraft, blir det ofte veldig komplisert. Vi ville gjøre det enkelt å ta bevisste valg. Ved hjelp av noe så konkret som en bærekraftskarakter senker vi terskelen for dem som vil ta bærekraftige innredningsvalg.
Basert på 17 indikatorer innen 6 ulike områder setter vi karakterer som til sammen gir produktet en Bærekraftskarakter. De ulike målepunktene er utarbeidet ut fra uttalte behov fra arkitekter, innredere, innkjøpere og brukere. Vi har også tatt med FNs bærekraftsmål i beregningen.
For øyeblikket er et tjuetall produkter fra Kinnarps' varemerker lagt inn i systemet. Vi arbeider løpende med å legge inn nye produkter.
Algoritmen kan brukes på alle produkter. Vi vet at The Better Effect Index dekker et stort behov hos våre kunder, og har ambisjon om at alle produkter skal ha bærekraftskarakter i fremtiden.