Oppdag hvordan det høydejusterbare bordet kan endre arbeidsdagen din

Trender viser at vi sitter stille en stadig større del av dagen, så det har aldri vært et bedre tidspunkt å vurdere fordelene ved et høydejusterbart bord. Ta en nærmere titt og finn ut hva det kan gjøre for arbeidseffektivitet, personlig trivsel og bedriftens helseøkonomiske profil.

Forskning blant kontorister i EU-land viser tydelig at vi er et stadig mer stillesittende samfunn. Blant lederne svarte 17 % at de sitter stille mer enn 8 timer og 30 minutter. Dette tallet øker til 19 % blant andre kontoransatte. Tallene er enda høyere blant yngre mennesker, og 51 % av de mellom 15-24 år sitter mest sannsynlig stille i mer enn 5 timer og 30 minutter per dag, sammenlignet med 38-41 % i eldre aldersgrupper. De helsemessige konsekvensene av statistikken er dessverre allerede velkjente. Både økende fedme, hjertesykdom og type-2 diabetes kan knyttes til de stadig mer stillesittende livene våre.

Utvikling av en løsning starter med å forstå problemet. La oss se på grunnene til at det å sitte for lenge kan være skadelig for oss.

Hva skjer hvis vi står stille for lenge?

Mennesker er designet for bevegelse, ikke for å sitte stille. Skivene i ryggvirvlene, musklene og sirkulasjonssystemet krever bevegelse for å trives og holde seg sunne. Ta for eksempel ryggraden. Den forbinder hode- og bekkenregionen og støtter en oppreist holdning. Det beskytter hjernen mot støt og forhindrer produksjon av blodpropper. Det viktigste er at den er formet på en slik måte at den er bevegelig og fleksibel. Den er med andre ord ikke konstruert for å tilbringe lange perioder i én stilling. Studier viser at bruk av et høydejusterbart bord kan bidra til å motvirke disse problemene. Så spørsmålet er: Hvorfor utnytter vi fortsatt ikke alle fordelene det gir?

"Studier viser at det å stå reduserer smerte og ubehag i nedre del av ryggen betydelig."

Jenny Hörberg, direktør for Global Range & Design Kinnarps AB

Hvordan påvirkes kroppen av statisk sitting?

  • 1. Hodepine, utfordringer med konsentrasjon
  • 2. Stive muskler i nakke og skuldre
  • 3. Slitasje på kroppsdeler
  • 4. Pusteproblemer
  • 5. Magevondt, fordøyelsesutfodringer og kardioproblem
  • 6. Vondt i setemuskelatur
  • 7. Utfordringer med legg og føtter
  • 8. Sirkulæritetsutfordringer

En investering i trivsel

I Skandinavia har det høydejusterbare bordet vært en kjent del av kontormøbellandskapet i flere tiår. Kinnarps var blant de første i vår bransje som oppdaget de helsemessige fordelene ved å kombinere stående og sittende stilling. Flere tiår senere er det høydejusterbare skrivebordet fortsatt et heller uvanlig syn i andre europeiske land. Men ledere, personalavdelinger og andre som er ansvarlige for de ansattes trivsel, oppdager verdien av å investere i høydejusterbare bord, fordi helsefordelene er åpenbare – og ofte kommer denne innsikten når man forstår at det å stå eller sitte stille faktisk kan gjøres til noe positivt og fysisk fordelaktig. 

Fra passiv til aktiv

Stå stille eller vær aktiv - og jobb effektivt samtidig. Denne utfordringen og hvordan vi takler den har lenge vært en viktig del av produktutviklingen i Kinnarps. Nøkkelen bak denne ideen er å sikre at våre møbler og andre løsninger har "innebygd" bevegelse. Med dette mener vi at de er utformet på en slik måte at funksjonaliteten oppmuntrer til fysisk bevegelse. Våre kontorstoler er et godt eksempel på dette. Og med det høydejusterbare bordet beviser denne funksjonaliteten ganske enkelt at du kan bevege deg og få helsefordelene – uten å måtte gå et annet sted.

"Vi designer våre interiørløsninger og møbler for å oppmuntre til bevegelse. Dette oppnår vi ved å designe dem med funksjoner som tillater og oppmuntrer til fysisk aktivitet."

Jenny Hörberg, Director Global Range & Design Kinnarps AB

Kunsten å bevege seg uten å måtte gå et annet sted

Det er noen svært åpenbare måter å oppmuntre til bevegelse på rundt på kontoret – en tur til kantinen, rekvisitarommet eller en kaffemaskin et stykke unna arbeidsstasjonen. Dette er imidlertid ikke alltid logistisk mulig, og det løser ikke kjerneproblemet – hva kan vi gjøre for å sikre at vi ikke står i samme stilling for lenge, noe som ikke innebærer å ta regelmessige pauser og avbryte konsentrasjonen og effektiviteten? Det er her det høydejusterbare bordet kommer til sin rett.

De helsemessige fordelene med det høydejusterbare bordet ligger i det faktum at det er et fantastisk effektivt verktøy for å oppmuntre til og tilrettelegge for fysisk bevegelse. Å bryte opp arbeidsdagen i perioder med sittende og stående arbeid gir dokumenterte helsefordeler. Prøv for eksempel å justere høyden på bordet i stående stilling, slik at armposisjonen endres litt. Dette sikrer at nakke, ryggrad og skuldre ikke forblir statiske i én stilling for lenge, noe som bidrar til å forbedre blodsirkulasjonen og forebygge muskelstivhet, tretthet og til og med hodepine. Du kan også supplere disse bevegelsene i bordhøyde med endringer i hvordan du plasserer mus og tastatur, eller ved å endre skjermens vinkel eller posisjon. Hver eneste av disse små stillingsjusteringene oppmuntrer til den typen fysisk bevegelse som forskningen viser at vi trenger mer av.

Våre beste tips for brukere av høydejusterbare bord

1.

Høydejusterbare bord med digitalt display som viser høyden fra gulvet. Dette gjør det enkelt for brukeren av bordet å identifisere og stille inn den perfekte individuelle høyden.

2.

Utstyr det justerbare bordet med en programmerbar håndbetjening med forhåndsinnstilte høyder. Dette gir enkel og rask justering til ønsket høyde. I tillegg er det mulig å forhåndsinnstille en maksimal høyde (for stående stilling) og en minimumshøyde (for sittende stilling) også med standard håndbetjening. Dermed kan brukeren raskt gå fra sittende til stående uten å måtte finjustere.

3.

Utvikle sunne arbeidsvaner med tanke på hvordan du varierer mellom stående og sittende stilling. Hvorfor ikke heve bordet til stående stilling rett før lunsj, for eksempel, slik at det føles naturlig å stå når du kommer tilbake etter pausen? Å reise seg for å ta en telefon er en annen flott måte å oppmuntre til variasjon på. Vi anbefaler imidlertid ikke å stå i mer enn 20 minutter av gangen, men ideelt sett bør du prøve å gjøre dette oftere.

4.

Dra nytte av digitale løsninger. Det finnes mange apper som kan hjelpe deg å etablere og opprettholde sunnere vaner på arbeidsplassen gjennom enkle varsler som minner deg på å endre stilling eller ta en kort spasertur.

5.

Hvis det er mulig, kan du gå i et behagelig tempo på en tredemølle mens du arbeider ved skrivebordet. Du kan til og med utfordre kolleger til å se hvem som tilbakelegger den lengste distansen i løpet av en dag eller uke. 

Sunne mennesker er glade mennesker

Å identifisere og etablere sunne vaner på arbeidsplassen kan ha stor innvirkning på velværet. Det høydejusterbare skrivebordet bør oppfattes som en tilrettelegger for slike gode vaner. Uansett om du sitter eller står, vil muligheten til selv små bevegelser og justeringer aktivere kroppen og bidra betydelig til å motvirke helserisikoen ved å sitte stille for lenge hver dag. Disse helsefordelene er fantastiske i seg selv, men faktum er at helsegevinster også genererer økonomiske fordeler. Dette kan bare være positivt for personer, virksomheter eller organisasjoner som deler Kinnarps' oppfatning – at bærekraftige mennesker er like verdifulle som bærekraftige produkter.

Bevegelse og variasjon i arbeidsstilling er bare en del av en helhetlig tilnærming til ergonomi. Les mer om Kinnarps' syn på ergonomi fra et helhetlig perspektiv og hvordan dette kan være til nytte for din virksomhet.

Kilder

  • European Opinion Research Group. Special Eurobarometer 472 – Sport and physical activity. European Commission. 2018. https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2164
  • López-Valenciano, A., Mayo, X., Liguori, G. et al. Changes in sedentary behaviour in European Union adults between 2002 and 2017. BMC Public Health. Vol. 20, no.1206, 2020. https://doi.org/10.1186/s12889-020-09293-
  • Chambers, April & Robertson, Michelle & Baker, Nancy. (2019). The effect of sit-stand desks on office worker behavioral and health outcomes: A scoping review. Applied Ergonomics. No.78:37-53, 2019. doi: 10.1016/j.apergo.2019.01.015.