Ny teknologi kommer til å endre fremtidens læring fundamentalt. Programmering og innovasjon er den «nye sløyden» og stadig kraftigere datamaskiner hjelper oss å konstruere alternative og mer engasjerende virkeligheter. Disse alternative virkelighetene stiller helt nye krav til hvordan læremiljøene utformes og hvordan lærerne tar de i bruk.
Stadig flere skoler ser verdien i å ta i bruk mulighetene som ligger i konstruerte virkelighetsformer, og den teknologiske utviklingen innenfor feltet har skutt fart. For elevene på Groruddalen skole har virtual reality (VR) allerede blitt en del av skolehverdagen, noe som bidrar til økt motivasjon, variasjon og læringsutbytte. Videre har forskere, videoprodusenter og kirurger i Frankrike skapt historie etter å ha gått sammen for å skape nye undervisningsmetoder for medisinstudenter og kirurger gjennom VR.
Det er betydelige fordeler ved å ta i bruk VR i undervisningen. Statped har listet opp en rekke spesialpedagogiske muligheter ved bruk av VR i skolen, og vi ser gode resultater med VR-trening for autister. Det er ikke lenger et spørsmål om nye virkeligheter vil bli en del av læremiljøene, men når de blir det.
Les også: Digitrender i skolen: Hva betyr det for innredningen?
Hva skjer så med innredningen når det virtuelle virkelig kommer inn i klasserommene? Hvilken rolle vil det spille, og hvordan får det plass i rommet? I vår nye trendrapport har vi identifisert tre særlig viktige områder og muligheter som følger av den virtuelle virkelighetens inntog i læremiljøene:
Endringene i fremtidens læremiljø vil bli store. Kunstig virkelighet er bare en av mange trender som vil treffe skolesektoren i løpet av de neste ti årene. Vi har identifisert ti trender som vil påvirke fremtidens læremiljø. Du kan lese mer om de i vår nye trendrapport her: