Samskaping: Trend 4

Av:

Kinnarps

Kinnarps

Hvordan kommer fremtidens foretak til å jobbe? Nøkkelen til fremgang blir samarbeid og gjennomsiktighet. Det er en av de viktigste tendensene man kan lese om i Kinnarps' store TRENDRAPPORT 2015.

Vi har vel alle sverget over en nyinnkjøpt vare og tenkt at ”det kunne jeg klart bedre selv”. Snart er vi der! Foretak begynner i stadig større grad å forstå hvor viktig det er å invitere forbrukere inn i produksjonsprosessen. Som da Nokia slapp filene fri til kundene og lot dem designe sine egne deksler til mobiltelefonene. Eller ta Kickstarter som et annet eksempel, der alle med en god idé kan få finansiering. Tiden da man i det lengste prøvde å skjule produksjonen bak et slør av hemmelighetskremmeri, er over. I stedet samarbeider foretak og kunder for å anspore designet. Dette kommer naturligvis også til å endre og stille helt nye krav til arbeidsplassene våre.

– Byggingen av en moderne arbeidsplass er en omfattende prosess for hele foretaket. Hvis man ønsker å skape en samarbeidende organisasjon, må også arbeidsmiljøet støtte en samarbeidskultur. Det finnes ingen enkel formel, utfordringen er å ta organisatoriske faktorer og bruke dem til å finne ut hvilken blanding av miljøer som er mest egnet. Organisasjon, teknologi og lederskap må være en del av beslutningsprosessen, sier Per-Arne Andersson, konsernsjef i Kinnarps.

Derfor kommer medarbeiderne til å bli involvert i designet av sin egen arbeidsplass på en helt annen måte. Hvordan oppfører vi oss? Hvor treffes vi? Hvordan beveger vi oss? Hvordan jobber vi og hvordan kan vi jobbe smartere? Spesielle prosjektrom kommer til å bli innført, og bildet av den hardt arbeidende medarbeideren som sliter i timevis i ensomhet med hele foretakets suksess hvilende på sine skuldre, kommer til å forsvinne i og med at det blir så mye lettere å dele arbeidsfiler med hverandre. Som Googles og HPs mye omtalte samarbeidsplattform Virtual Room. Informasjon kommer til å flyte friere mellom medarbeiderne. Flere personer kan jobbe samtidig med samme dokument. ”Hvis du begynner, så fortsetter jeg.” Til sammen skaper dette mer bevegelige og mer effektive foretak der både kunder og medarbeidere er mer fornøyde. Og da blir det jo mye triveligere å ha et felles mål!