Å ta sosialt ansvar er viktigere enn noensinne. Et effektivt ansvar innebærer at det ikke lengre holder å stille krav; vi må også følge opp og sikre at kravene faktisk blir etterfulgt av produsentene. Her gir vi deg en oversikt over hva du bør tenke på, hva du bør unngå, og hva du bør velge når du går til anskaffelse av møbler og annet interiør.
Hver dag kommer vi i kontakt med kjemikalier i ulike produkter. Mange av dem er skadelige, og mange av dem er tilstede i møblene våre og interiøet vårt. Derfor er det viktig at du kan stole på at leverandørene dine har kontrollert hvilke materialer underleverandørene deres bruker. Vet du hvilke materialer, kjemikalier og stoffer møblene du anskaffer eller har anskaffet er laget av? Er de konstruert og produsert med rene materialer? Det burde de være, for fordelene er mange.
De positive effektene av rene materialer er flere, men de viktigste er:
Stadig flere eiendomsbesittere vil «bærekraftssertifisere» bygningene sine, noe som blant annet betyr at det stilles krav til luftkvalitet og bruk av kjemikalier i innredningen. Og det er det gode grunner til. Forskning viser at medarbeidernes evne til å tenke og ta beslutninger øker i miljøsertifiserte bygninger, fordi utslippene av VOC (volatile organic compounds, eller flyktige organiske forbindelser på norsk) er mindre, og innholdet av karbondioksid er lavere.
Les også: Ønsker du miljøvennlige kontormøbler? Tenk over dette før innkjøp
Med rene materialer reduseres risikoen for at du og medarbeiderne dine blir syke. For å hjelpe deg til å bærekraftige valg, og unngå skadelige kjemikalier, har vi laget en veiledning til rene materialer:
Vil du lære mer om hvordan du kan ta bærekraftige valg på arbeidsplassen din og hva som skal til for å skape et helsebringende miljø for medarbeiderne dine? Da kan laste ned vår nyeste bærekraftrapport her: