4 tips til å bli kvitt støy på kontoret

Av:

Janecke Mathiesen

Janecke Mathiesen

Janecke Mathiesen er Market & Communication Manager for Kinnarps AS – og har ansvaret for all marketing, PR og online kommunikasjon. Hun har lang erfaring både fra byrå, som selvstendig og store internasjonale merkevarer.

Alle kontorer er preget av lyd, men det tenker man sjeldent over før lyden oppfattes som støy. Kontorer preget av for mye støy er ingen gunstig arbeidsplass for de ansatte. 

Støy er blant de største kildene til frustrasjoner på arbeidsplassen, men samtidig viser forskning at noe bakgrunnsstøy fremfor ren stillhet, faktisk forbedrer vår kreative evner på jobben. Derfor er det viktig at det legges til rette for et godt lydmiljø, et miljø der både stillhet og lyd får lov til å leve side om side, tilrettelagt for ulike behov og ønsker. Tenk over disse faktorene:

1. Ta hensyn til ulike personligheter

Følsomhet ovenfor lyd er veldig personlig. Prating, tasting på tastaturer, musikk og telefonsamtaler kan virke svært distraherende for enkeltpersoner, mens andre ikke merker det. Den enkelte ansatte bør være oppmerksom på, og ta hensyn til hvordan kollegene opplever lydmiljøet, og arbeidsplassen må definere både regler og arbeidssoner for dette. 

Det å be kollegaen om å snakke lavt er selvsagt mulig, men vi vet at det ikke alltid holder. Da er det viktig å tenke løsninger som gjør det behagelig for alle. Har jobben nok telefonrom? Går det an å lage små rom der folk kan gå inn og ta en samtale? Har dere egne stillesoner? 

Les også: Hvordan tilrettelegge for introverte og ekstroverte på arbeidsplassen?

2. Tilpass kontoret til ulike arbeidsoppgaver

Enkelte arbeidsoppgaver krever høyere konsentrasjonsnivå enn andre. Da kan plutselige arbeidsomgivelsene virke veldig forstyrrende. Dersom den ansatte ikke har mulighet til å sette seg i en sone der det er stille, kan det i lengden påvirke både prestasjonsevnen og helsen til vedkommende. Et dårlig lydmiljø kan forårsake stress, hodepine, konsentrasjonsvansker, og kan også ligge bak fysisk smerte i skuldre og nakke.

Det finnes mange gode råd for såkalte høykonsentrasjons soner. Hva som passer for din virksomhet varierer selvfølgelig etter deres behov men, som en regel kan vi tenke at 25 prosent av arbeidsoppgavene en ansatt gjennomfører krever høy konsentrasjon. Derfor bør noe av arealet på jobben være tiltenkt denne type oppgaver. 

Les også: Virksomhetstilpasset kontor: Hva det er, og hvorfor du bør ha det

3. Husk at dagsformen påvirker

Dagsformen har også stor innvirkning på hvordan personer oppfatter lyd. Er man trøtt eller stresset kan man ha et større behov for å sitte uforstyrret. Samtidig kan det å sitte alene en hel arbeidsdag kjennes ensomt. Da vil det være smart med atskilte arealer i kontorlandskapet med forskjellige lydnivåer.

Hvis virksomheten i fellesskap lager områder der alle ansatte respekterer at det skal være stille, kan den enkelte sette seg der når de ønsker det, uten at det blir gjort noe stort ut av det. Da vet kollegaer at man ikke skal forstyrres.

4. Velg materialer med omhu

Myke og porøse materialer som gardiner og møbler med tekstiler og tepper absorberer lyd. Harde flater som tregulv reflekterer derimot lyd. I et rom med mange harde flater blir lyden derfor mer forstyrrende, og kan gi en klangeffekt. Dette er viktig å tenke på når man setter opp de isolerte arealene.  

Det er utrolig mange spennende og kreative løsninger på dette området. Absorbering av lyd på en arbeidsplass kan for eksempel gjøres gjennom dekorative tak-heng, skillevegger i samme tekstil som stolen, veggpynt og separate elementer som går godt inn i interiøret. Hvis du vil lære mer om hvordan du kan skape et godt lydmiljø for de ansatte, kan du laste ned vår e-bok om ergonomi, helse og velvære: «Body Talk».

 

Denne artikkelen ble første gang publisert 18.10.2016, og har siden blitt oppdatert og revidert.