Bedre helse på kontoret med hev- og senkbare skrivebord

Det beveger seg! Ergonomiske hev- og senkbare skrivebord blir stadig mer populære, både i Skandinavia og resten av verden. Den voksende interessen skyldes ny forskning som viser at det er skadelig å bare sitte stille og jobbe. Men det er fortsatt en stor utfordring: Hvordan får vi medarbeiderne til virkelig å bruke de hev- og senkbare skrivebordene?

Vi startet produksjonen av hev- og senkbare skrivebord for bedre ergonomi på arbeidsplassen allerede på slutten av 1980-tallet.

De aller første hadde manuell justering, og i 1991 lanserte vi det første hev- og senkbare bordet med elektrisk motor for enklere innstilling. I dag forventer medarbeiderne at arbeidsgiveren skal tilby ergonomiske kontormøbler. Ifølge vår undersøkelse sier fire av fem kontoransatte at de vil ha tilgang til ergonomiske møbler, for eksempel hev- og senkbare skrivebord.

LEV LENGER MED RIKTIG SKRIVEBORD

«Vi vet fra før at det er nyttig å bytte mellom sittende og stående arbeid for å redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer. Men de siste årene har det kommet flere forskningsrapporter som viser at det er direkte skadelig bare å sitte og jobbe. Dette har fått fart på utviklingen og økt interessen for hev- og senkbare skrivebord enda mer. Forskningen viser at kroppen frigjør stoffer som er viktige for helsen når vi beveger oss, stoffer som også er viktige av andre årsaker og som kan føre til at vi lever lenger», konstaterer Anders Lundahl.

Det er rett og slett ikke bra for kroppen å sitte stille i lengre tid, og det gjør oss mindre produktive. Holdningen påvirkes negativt, og risikoen for å rammes av hjerte- og karsykdommer og diabetes øker.

Ved hjelp av hev- og senkbare skrivebord kan vi variere arbeidsstillingen og bevege oss mer, og det forbedrer sirkulasjonen. Samtidig frigjøres det hormonlignende stoffer som gir økt velvære. Vi har alle ulik høyde og vekt, men et hev- og senkbart skrivebord er et godt eksempel på en løsning som fungerer for alle, og som kan tilpasses til forutsetningene og ønskene til hver enkelt

Stadig flere vil ha hev- og senkbare skrivebord, og årsakene til det er mange, sier Anders Lundahl, som er fysioterapeut og ergonomi i Kinnarps.

PERFEKT FOR AKTIVITETSBASERTE KONTORER

En annen faktor som driver utviklingen fremover er de aktivitetsbaserte kontorene. Når vi beveger oss mellom ulike arbeidsplasser, er det naturlig at vi vil ha skrivebord og kontormøbler som også er fleksible og kan følge bevegelsene våre. Skrivebordene må enkelt kunne tilpasses til personlige behov.

En kontroll med display som viser høyden gjør det enkelt å stille inn bordet for både sittende og stående arbeid. Hvis du bruker bordet mye, er det smart å komplettere det med en kontroll med minnefunksjon som ekstra tilbehør. Da har du mulighet til å stille inn dine individuelle høyder for sittende og stående arbeid. Det fungerer akkurat som de regulerbare setene i bilen; du trykker bare på den aktuelle knappen, så justeres bordet automatisk. Displayet viser også høyden, slik at det blir lettere å foreta manuell innstilling. Det kan være en fordel hvis du bytter mellom ulike skrivebord, siden du raskt finner ut hvilke sitte- og ståhøyder du foretrekker for best mulig ergonomi.

 

RIKTIG HØYDE PÅ SKRIVEBORDET NÅR DU SITTER

«At du sitter i riktig høyde når du jobber, er faktisk like viktig som at du står oppreist og jobber i riktig høyde – noe som motiverer valget av et hev- og senkbart bord ytterligere. Hvis du har en kontorstol som er perfekt innstilt for din kropp og dine behov, bør du også kunne stille inn skrivebordet slik at bordplaten har riktig høyde for sittestillingen din», sier Anders Lundahl.

For det er nettopp variasjonen mellom sittende og stående arbeid som er så viktig. Bare å sitte kan være skadelig – men bare å stå oppreist er slitsomt for kroppen i lengden, og gir ikke den bevegelsen, variasjonen og aktiviteten vi har så godt av.

«Selv om du vet hvilken høyde du skal ha når du står og sitter, og selv om du har muligheten til å velge forhåndsinnstillinger, anbefaler jeg å variere høyden litt uansett. Vi har så mange forskjellige måter å stå og sitte på – kroppen er skapt for bevegelse!»

«Hev- og senkbare skrivebord er en god begynnelse på et sunnere liv med mer bevegelse. Noe av det viktigste med hev- og senkbare bord er at de er lette å tilpasse i høyden. Det øker muligheten for at bevegelse og variasjon faktisk blir en daglig rutine, før du får vondt i nakken, skuldrene og ryggen.»

Anders Lundahl,fysioterapeut og ergonom, Kinnarps

4 TIPS! SLIK FÅR DU MEDARBEIDERNE TIL Å BRUKE DE HEV- OG SENKBARE SKRIVEBORDENE

1

FJERNKONTROLL MED DISPLAY

Utstyr skrivebordet med et display som viser høyden. Da blir det lettere for hver enkelt å finne sin favoritthøyde. Fjernkontroller med minnefunksjon gjør det mulig å velge forhåndsinnstilte posisjoner for stående og sittende arbeid.

2

GI INFORMASJON OG OPPLÆRING

For at medarbeiderne skal bruke de hev- og senkbare skrivebordene på riktig måte, må de forstå fordelene med dem – og hvordan de fungerer. Sett gjerne en liten huskeliste med tips og råd på skrivebordet.

3

MORSOMME HJELPEMIDLER

I dag finnes det en mengde apper som kan kobles til telefoner og smartklokker, og som gir en påminnelse når det er tid for å skifte arbeidsstilling eller bevege litt på seg. Organiser en konkurranse på kontoret: Hvem varierer stillingen mest?

4

KOMPLETTER MED EN TREDEMØLLE

En tredemølle foran det hev- og senkbare skrivebordet oppmuntrer til enda mer bevegelse, og gjør det mulig å arbeide samtidig som du går i rolig tempo.

TIPS TIL GODE VANER!

HVIS DU JOBBER MYE FORAN SKJERMEN ELLER SITTER I MANGE MØTER: GJØR DET TIL EN VANE ALLTID Å BEGYNNE MED Å STÅ OPPREIST OG JOBBE EN STUND NÅR DU KOMMER TILBAKE TIL SKRIVEBORDET!

Med gode hev- og senkbare bord kan du skape et arbeidsmiljø der mange får plass til å arbeide sammen, samtidig som både hver enkelt arbeidsplass og helhetsmiljøet lever opp til de funksjonelle og ergonomiske kravene.

Med fire mindre, hev- og senkbare skrivebord kan du for eksempel skape et kreativt areal der gruppen sammen kan gå gjennom ideer og forslag. Senere kan de raskt gjøres om til personlige arbeidsplasser der alle kan jobbe individuelt, men med tett kontakt.

HVA SIER FORSKNINGEN?

Lange perioder med stillesitting øker risikoen for sykdommer. Selv om vi mosjonerer på fritiden, er det ikke nok til å redusere risikoen – det er forholdene på jobben som er viktige for både trivsel og lønnsomhet (1). I gjennomsnitt forbrenner vi 350 kalorier per dag hvis vi står oppreist og jobber i to og en halv time. Stående arbeid øker produktiviteten med 10 prosent sammenlignet med sittende arbeid (2).

1.
2.

 

TENK PÅ FØLGENDE NÅR DU VELGER HEV- OG SENKBART SKRIVEBORD

  • Understellet kan fås med ekstra slaglengde, det vil si avstanden mellom bordets laveste og høyeste høyde, slik at bordet blir svært fleksibelt og kan stilles inn for mennesker i alle høyder.

    Velg en motor med lavt støynivå. Det gir bedre lydergonomi på jobben, og reduserer risikoen for at kollegene blir forstyrret når du justerer skrivebordet ditt.