Case: Nytt kontor for betalingsoperatøren Tpay

Case-fakta

Prosjekt:
Tpays hovedkontor

Sted:
Andersia Tower, Poznań

Interiørdesign:
Agata Nowakowska, OOSTU.STUDIO

Areal:
662,90 m2

Ferdigstilt:
2021

Fotograf:
Fotomohito

Betalingsoperatøren Tpay er et dynamisk polsk selskap innen fintech-sektoren. Det nye hovedkontoret deres i Poznań gir teamet et funksjonelt arbeidsområde som er tilpasset dagens behov. Selskapet investerte i kontoret, og ga samtidig medarbeiderne mulighet til å velge mellom hjemmekontor og et tiltalende arbeidsmiljø i en av de mest prestisjefylte kontorbygningene i Poznań. Ansvaret for kontorutstyr og innredning i Tpay-kontoret i Andersia Tower ble overlatt til ekspertene fra Kinnarps.

 

Plass for samarbeid

Tpay tilbyr løsninger til e-handelssektoren, og under pandemien økte antall ansatte med mer enn 50 prosent. Formålet med det nye hovedkontoret var å skape et fleksibelt og vennlig sted som enkelt kan omorganiseres etter behov - f.eks.  til konferanselokaler, møter til større grupper eller workshops. Selskapet ønsket å skape et kontor som var åpent for de ansattes nåværende behov – for eksempel arbeid i ulike moduser (hybrid, team og individ) – og for gjestenes og forretningspartnernes behov.

– Prosjektteamet vi samarbeidet med under innredningen av Tpays nye kontor var svært åpne for ideene våre, og de begynte med å lytte nøye til medarbeidernes behov. Vi tok hensyn til alle med den nye løsningen, noe som resulterte i et attraktivt og vennlig lokale med varierte funksjoner. Møbler med dempede farger gjorde det mulig å bruke tepper og tilbehør med sterkere kontrastfarger. På denne måten skapte vi et unikt og mangfoldig arbeidsmiljø som danner en sammenhengende helhet, sier arkitekt Agata Nowakowska fra OOSTU.STUDIO, som ledet prosjektet.

 

Tydelig funksjonell inndeling

Den store utfordringen under etableringen av Tpay-hovedkontoret var å dele inn det åpne arealet i mindre områder, slik at hver enkelt medarbeider kunne jobbe komfortabelt uavhengig av arbeidet som skulle utføres. Allerede på et tidlig stadium i prosjektet måtte vi ta hensyn til akustikken og velge egnede møbler og andre interiørelementer, som lydabsorberende paneler, tepper osv. Det nye arealet ble utformet etter konseptet med aktivitetsbasert arbeid, som tar utgangspunkt i at arealet tilpasses til arbeidsoppgavene de ansatte utfører.

Kontorarealene er delt inn i funksjonelle soner for stille arbeid og samarbeidssoner beregnet for møter og kreativt arbeid, som er atskilt med lyddempende paneler og planter. De ansatte har ikke egne skrivebord – de bestiller arbeidsstasjoner og møterom via en applikasjon. I tillegg gjør flyttbare møbler det mulig å endre innredningen etter behov.

Det nye Tpay-kontoret er et svar på endringene fra året 2020. Selskapet har valgt en hybrid arbeidsmodell, der teamet har mulighet til å fordele arbeidstiden fritt mellom arbeid hjemme og på kontoret. Alle anvendte løsninger ble analysert med tanke på mobilitet og muligheten for tilpasning til endringer i den dynamiske organisasjonen.

– Tpay-teamets arbeidsmåter og arbeidsoppgaver støttes av de typene arealer på kontoret og nøye utvalgte møbelløsninger. Vi brukte mange mobile elementer for å gjøre det enkelt å ommøblere rommet. En annen fordel er at skrivebordsstolene automatisk justerer seg etter brukerens vekt, og at bordene har elektrisk høydejustering slik at personer med ulike høyder kan arbeide i en komfortabel stilling. Vi er svært glade for at åpenheten og tilliten har gitt et resultat som oppfyller forventningene til det dynamiske teamet, understreker Monika Papiernik, prosjektkoordinator hos Kinnarps Polska.

Samarbeid, komfort og deltakelse

Tpays kontorlokaler ble utformet i samarbeid med Tpay-teamet, med åpenhet for løsninger og oppmerksomhet rundt teamets behov, spesielt med tanke på standarden på kontoret. Utvalget av utstyr omfattet både standardmøbler og tilpassede løsninger, som tepper, akustikkpaneler, plater, skap med potteplanter og resepsjonsdisk.

Det var spesielt viktig å tilpasse møblene til arealene – mobile løsninger som mobile Trixagon-bord og Monroe-stoler på hjul, brukes i samarbeidssonen, den stille arbeidssonen er utstyrt med series[P]-bord med høydejustering og Esencia ergonomiske kontorstoler. Møterommene har Oberon-bord og Fendo-stoler, og workshop-området har Foldex sammenleggbare bord med stoler i 5000-serien. I kantinen kan de ansatte og gjestene bruke Oberon bord i to høyder, Leia stoler og Frisbee barkrakker. Akustikken i det store, åpne arealet sikres med Vibe-vegger og andre elementer. Kontorene til ledelsen krevde en individuell tilnærming. I disse rommene ble det brukt individuelle møbelløsninger og innredningselementer ut fra brukerens interesser. Ergonomien er sikret med Plus justerbare kontorstoler.

fotomohito_kinnarps_tpay_013_6593.jpg

Trixagon-bordene tilhører vår produktfamilie av smarte, sekskantede møbler som passer sammen som puslespillbiter. Bordene kan enkelt flyttes for samarbeid og prosjektbasert arbeid i alle typer arbeids- og læremiljøer. Disse bordene kan også utstyres med strømuttak for elektronisk utstyr og lading.

fotomohito_kinnarps_tpay_044_6576.jpg

Vibe bordskjermer gjør det mulig for alle å ha sitt eget fredelige tilfluktssted. Vibe Focus har høy lydabsorpsjon og reduserer det generelle støynivået i hele rommet, samtidig som skrivebordet skjermes av.

fotomohito_kinnarps_tpay_030_0417_pion.jpg

Fendo er en koselig, komfortabel stol som gir maksimal komfort uten å ta opp mye plass, perfekt for møterom. Avstanden og inndelingen mellom sete og rygg gir stolen en særpreget karakter.

Kinnarps har et stort produktsortiment med egne merker, og Kinnarps Group har også inkludert tilbud fra mange godkjente partnere, slik at kunden kan velge fra et stort utvalg av produkter. Det er også en stor fordel at prosjektet kan gjennomføres med Kinnarps som eneste leverandør. Jeg mener også at selskapets tilnærming til økologi og bærekraft er en viktig del av Kinnarps' tilbud. Den økonomiske bruken av ressurser og at selskapet tar ansvar for å gjenbruke emballasjen er også aspekter som har vært viktige for meg under gjennomføringen av prosjektet, understreker arkitekt Agata Nowakowska.

Vellykket sluttresultat

Tpays nye kontorer gjenspeiler virksomhetens arbeid og individualitet. Prosjektet er et uttrykk for ideen om et moderne kontor som oppfyller teamets krav. Ledelsen i Tpay er overbevist om at de ansattes arbeidsforhold påvirker selskapets fremtid. Pandemien har styrket selskapets overbevisning om at det finnes mennesker bak teknologien, og at det er viktig å ta vare på deres behov.

– Samarbeidet med Kinnarps har ikke bare resultert i et omfattende innredningsarbeid, det har også bidratt til å bygge identitet i de nye lokalene og skape endringer i hele organisasjonen. Vi er glade for at vi har klart å oppfylle de ansattes forventninger i samarbeid med Kinnarps, sier Monika Mróz-Durska, prosjektkoordinator i Tpay.

De ansatte i Tpay har deltatt i en evaluering på slutten av prosjektet, og bekrefter at resultatet er fantastisk:

“Jeg står opp om morgenen og tar offentlig transport med glede fordi jeg vet at jeg snart kommer til et trygt, hyggelig og komfortabelt sted. Når jeg blir lei av et skrivebord eller trenger andre omgivelser eller insentiver i jobben, kan jeg enkelt flytte meg til et annet praktisk sted. Jeg tilpasset meg svært raskt til de nye omgivelsene, og jeg ønsker ikke å gå tilbake til en standard arbeidsmodell med tilfeldig og permanent tildelte plasser. Hvis jeg føler at jeg trenger en pause og avveksling fra kontoret, kan jeg jobbe hjemme.”

“De moderne romløsningene, kontorutstyret og den komfortable samarbeidssonen har gjort et godt inntrykk på meg. Jeg får en følelse av fred og harmoni når jeg går rundt i lokalene. Alt på kontoret er gjennomtenkt og på riktig sted. Kontoret vårt har utmerkede forhold for både individuelt arbeid og teamarbeid.”

Likte du dette kundeeksempelet? Er du nysgjerrig på hva som kan gjøres med dine områder?

Kontakt oss