Case: STOCKHOLM SCIENCE AND INNOVATION SCHOOL

CASE-FAKTA

Kunde:
Stockholm Science and Innovation School

Arkitekt:
Scheiwiller Svensson Arkitektkontor

Areal:
ca 2500 m2

Arbeidsstasjoner:
Plass for ca. 300 gymnaselever

Ferdigstilt:
Del 2 ble levert til vårterminen 2018

UTVIKLING AV TEKNologi OG INNOVASJON I SENTRUM

Stockholm Science and Innovation School ligger i den moderne bygningen som kalles Nod i Kista. Sammen med mange teknikkbedrifter falt valget på disse spektakulære lokalene som oser av teknisk innovasjon og entreprenørånd. Det passer bra ettersom det er teknologi skolen har sitt utgangspunkt i. Da Stockholm Science and Innovation School startet, var det nettopp samarbeidet med næringslivet og digitalisering som var visjonen, å bygge en skole i tiden og for fremtiden.

"Vi vil bygge en skole i tiden og for fremtiden"

Patrick Vestberg, Rektor Stockholm Science and Innovation School

VARIASJON OG FLEKSIBILITET

På Stockholm Science and Innovation School har man to store samlingsrom i hver ende av korridoren. Her samles skolen for større foredrag eller workshops. I dette miljøet passer stolen Leia perfekt inn. Når Leia ikke brukes, kan den enkelt stables og settes bort, og den fungerer like godt rundt bord som oppstilt til kino.

ADSKILT MIDT I KORRIDOREN

Med sofaen Scandinavia bygger man enkelt et rom i rommet. Her har Stockholm Science and Innovation School valgt å bruke Scandinavia-sofaen med høy rygg, for å skape en oase midt i korridoren. En plass for å snakke uforstyrret en stund, eller jobbe sammen.

EN EGEN ØY

I korridorene har man til og med plass til Fields-lenestoler med høy rygg. Lenestolen skjermer mot støy og blir et fint lesehjørne. Du kan til og med sette dem mot hverandre for en gruppesamtale. Fields-lenestolen Love Seat finner man også i korridorene. Det er en lenestol for to, med rygg på hver side av setet. De to sitteplassene fremmer interaksjon og dialog på en lekende og annerledes måte.

UTENFOR BOKSEN AV KONVENSJONER

Skolens lokaler er nybygde og tilpasset nettopp denne virksomheten. Under hele prosessen, fra de første tegningene til skolen var ferdig, har det vært viktig at alle både små og store beslutninger hele tiden peker i samme retning for å bygge det man vil ha. Skolen ligger ikke i en tradisjonell skolebygning, så i løpet av arbeidet har man vært nødt til å bryte mange konvensjoner om hvordan en skole skal se ut og være. Her har det vært viktig å finne en innredning som støtter visjonen. Vi har hatt tro på at vi sammen kan finne gode og spennende løsninger. Kinnarps har fått frihet til å gå utenfor boksen når det gjelder tradisjonelle skolemøbler. Sammen har vi prøvd ideer og løsninger fra aktivitetsbaserte kontor med mål om å skape et miljø som elevene vil være i.

Vi har alltid vært opptatt av å skape innredningsløsninger der det er mulig både å være sammen, møtes og reflektere. I tillegg til å skape rom for studiero og gruppearbeid. Innredningen har et tydelig fokus, det skal føles bra å sitte i møbelet. Målet med skolens innredning har vært å bygge et miljø som minner litt om hjemme.

ROM I ROMMET

Bygningen Nod som skolen ligger i har en unik arkitektur med mange naturlige møteplasser, og her er det plass til flere typer fleksible kontorløsninger som hotspots og fellesarealer. I bygningen jobber flere etablerte teknikkforetak, nyoppstartede firma og alt i mellom. Kista kalles ofte det svenske svaret på Sillicon Valley, og med skolens nære tilknytning til teknikkforetakene har man funnet den perfekte plassen for en god utveksling med næringslivet.

Innredningen på skolen skal forberede elevene på næringslivet og fremfor alt IT-bransjen. Derfor har det vært ekstra viktig å hente inspirasjon fra det aktivitetsbaserte kontoret. Man har for eksempel valgt å sette klassiske konferansebord i datalaben og valgt bord i forskjellig høyde til klasserommene, slik at elevene selv kan velge hva som passer best for dem. I korridorene finnes det også stor variasjon av miljøer som er tilpasset forskjellige aktiviteter.

Skolen har tenkt mye rundt ergonomi, og valgt bord med forskjellig sittehøyde, og både høye og lave bord i hvert klasserom. Til de lave bordene har man valgt stolen Xact, som er optimal for skolemiljøer. Den er lett, robust og har mange funksjoner og innstillinger. Takket være alle innstillingene passer den ekstra godt til videregående skole, ettersom elevenes høyde kan variere veldig mye. Xact oppmuntrer til bevegelse og aktiv sitting.

Skolen ser ikke innredningen som noe som er permanent og fastboltet til gulvet. Lærerne må gjerne prøve forskjellige innredningsløsninger i klasserommene sine for spesialprosjekter eller under bestemte undervisningsperioder. Alt for at møblene skal støtte undervisningen og ikke begrense den. Her har skolen mulighet til å fortsette å utvikle virksomheten sin og samarbeidet med næringslivet, med digital kunnskap i fokus.

OPPSUMMERING

  • Stockholm Science and Innovation School ville skape et variert og kreativt miljø som våger å bryte med den konvensjonelle oppfatningen om hvordan en skole skal være.
  • Å bygge nytt og ukonvensjonelt gir mulighet til å låne fra andre typer arenaer, som f.eks. aktivitetsbaserte kontorer.
  • Det var viktig at møblene skulle skape en behagelig følelse, det skal være møbler man ønsker å være i.
  • Innredningen er det som skal smykke og forgylle skolens miljø.
  • Stockholm Science and Innovation School skal være en skole i tiden og for fremtiden.