Case: Fujitsu Paris

Prosjekt:
Fujitsu Paris

Antall ansatte:
220

Antall arbeidsplasser:
123

Fullført dato:
Juli 2021

Fotograf:
Alexis Paoli

Et forretningsorientert lokale som tar hensyn til de ansattes trivsel

Siden juli 2021 har Fujitsus hovedkontor ligget i Tour Alto i La Défense-distriktet i Paris. De var den første bedriften som flyttet inn i tårnet, som ble ferdigstilt midt i pandemien.

Alto er en 38 etasjer høy skyskraper i hjertet av Saisons-distriktet i Courbevoie, med en ettertraktet beliggenhet med enkel adkomst og et enestående utvalg av tjenester og møteplasser. Bygningen er 150 meter høy, har buet form og et areal på nesten 51 000 m². Fasaden er dekket av 3800 glassplater, som danner et unikt utseende som kompletterer konturene av Paris La Défense på en harmonisk måte. Prosjektet er også bygget i henhold til de høyeste miljøsertifiseringsstandardene. I sum er Alto en bygning som kombinerer ergonomi og attraktiv design.

Fellesområdene har en romslig utforming med utstrakt utsikt over tårnene rundt. Møblene er plassert slik at de inviterer de ansatte til å sette seg ned og delta i samtalen.

Rådgivningen fra Kinnarps' salgsrepresentant i dette prosjektet var på toppnivå! Vi satte stor pris på hvor tilgjengelig og responsvillig han var. Prosjektet kom svært raskt i gang. Vi besøkte Kinnarps' showroom i Orgeval allerede neste dag. Det var en utmerket beslutning å samarbeide med Kinnarps, og vi er veldig fornøyde med resultatet.

Anne Talagrand, Head of Human Resources, Fujitsu Frankrike

Fujitsu ønsket å komme så nær kundene som mulig (innenfor kundens økosystem), og tilrettelegge for enkel tilgang. Stedet oppfyller derfor ikke bare et forretningsmessig mål, men også et mål om livskvalitet på jobben for nåværende og fremtidige ansatte.

Nye lokaler, som ligger i et transportknutepunkt og er tilgjengelige på få minutter, gir sterke signaler, spesielt innen IT-bransjen. Denne beliggenheten gjenspeiler virkelig en sterk kultur for Fujitsu, som er involvert i IT-sektoren og derfor i innovasjon.

Forbedring av tjenestene som tilbys de ansatte i de nye lokalene (kantine, treningssenter, resirkulering osv.) sikrer bedre trivsel på jobben for Fujitsus ansatte. I en verden med endrede arbeidsvaner knyttet til pandemien og økt fjernarbeid, ønsket Fujitsu å se på fordelene med, og årsakene til at de ansatte kom til kontoret. Det nomadiske salgsteamet utgjør en betydelig del av selskapets arbeidsstyrke. 

Fujitsu har også gjennomgått sine måter å jobbe på, og benyttet denne flyttingen til å innføre et fleksibelt kontor. Hovedkontoret har 123 arbeidsstasjoner og flere andre arbeidsområder som er tilgjengelige for de 220 ansatte.

Fujitsu vurderte et fullt fleksibelt kontor, men etter å ha analysert tilbakemeldingene, valgte selskapet et fleksibelt kontor innenfor bestemte områder. Dette gjør det mulig for de ansatte å ha et klart identifisert område og unngå å bruke tid om morgenen på å lete etter et sted å sitte, eller etter en kollega. Disse arealene ble definert på grunnlag av samarbeidet mellom teamene.

Plassene kan reserveres, slik at de ansatte kan sikre at de har et skrivebord, og sparer tid ved å vite hvor de skal sitte når de kommer om morgenen. Enkeltbåsene er svært populære blant ansatte som arbeider i åpne rom, siden de gjør det mulig å være alene, og ha helt private samtaler. For at disse plassene skal være enda mer fleksible og smidige, kan de ikke reserveres.

Fujitsus kriterier for valg av møbler var design og ergonomi. I tillegg til diskusjoner over telefon, har besøk i utstillingslokalet i Orgeval, veiledet av Kinnarps' salgsrepresentant hjulpet Fujitsu-teamene med å gjøre sine møbelvalg. Selskapet fikk mulighet til å prøve ut stoler, lenestoler, skrivebord og mye mer, om og om igjen i to separate besøk.

Det ble lagt stor vekt på tekstiler, materialer, farger, estetikk og generell design.

Fujitsus lokaler på totalt 2 220 m² går over en og en halv etasje i Alto-tårnet, og det var ønskelig å definere rom ved hjelp av fargekoder.

I hele øvre etasje ble tekstiler i oker- og terrakottanyanser brukt for å skape et dynamisk og moderne preg. I denne etasjen er det hovedsakelig samarbeidsområder.

I etasjen under ønsket Fujitsu at interiøret skulle føles som en «zen-hage» med planter – et nikk til selskapets japanske kultur. Den er dekorert i blå og grønne nyanser. Plassene er ment for arbeid i små grupper.

Disse nye lokalene har gjort det mulig for Fujitsu å holde kundearrangementer utenom vanlig arbeidstid. Under slike sosiale arrangementer har kundene fremhevet og beundret møblene fra Kinnarps.

Medarbeiderne fikk selv muligheten til å utforske de nye kontorene under en innvielsesuke i begynnelsen av juli 2021. Tilbakemeldingene deres er overveldende positive, og de setter pris på den hjemmekoselige atmosfæren, valg av farger og materialer, møblene og tjenestene som Tour Alto tilbyr.

De varme fargene, treet og særlig skolebenken, var populære.

De ansatte setter også pris på hev/senk-bordene som hjelper dem å jobbe ergonomisk, siden de kan bevege seg og endre stilling i løpet av arbeidsdagen.

ET UFORMELT, ÅPENT, FARGERIKT OG LYST STED FOR Å DELE IDEER

Liker du denne utviklingen? Vi vil gjerne høre om prosjektene dine.

Ta kontakt med oss

KONKLUSJON:

  • Dette innredningsprosjektet skapte en rekke arealer som kan tilpasses ulike tider på dagen og nye måter å jobbe på.
  • Fokus på fleksible og brukervennlige løsninger.
  • En rekke ulike sitteplasser for bedre ergonomi.