Case: FREDRIKA BREMERGYMNASIET

CASE-FAKTA

Kunde:
Haninge kommune

Arkitekt:
Cedervall Arkitekter

Areal:
10 600

Arbeidsstasjoner:
Plass til ca. 600 videregåendeelever

Levert:
Høsten 2016

Holdbart og funksjonelt

Fredrika Bremergymnasiet, som er en yrkesrettet skole, skulle pusse opp og bygge på en ekstra del.   De nye lokalene skulle romme noen av de yrkesrettede fagene ved skolen. Det omfatter programmer for bygg og anlegg, elektro og energi, kjøretøy og transport, samt det industritekniske programmet. Disse utdanningene krever spesielle undervisningslokaler og samtidig vanlige klasserom og grupperom. I tillegg var det viktig med funksjonelle møbler i korridorene.

MAKSIMAL ESTETIKK OG KOMFORT – MINIMALT MED MATERIALER!

Core er en elegant og svært praktisk stol. Med sitt enkle og stilistiske formspråk passer den perfekt i matsalen på Fredrika Bremergymnasiet. Core er en lett konferansestol som enkelt kan henges på bordet for å enklere å rengjøre gulvet. Dessuten kan Core stables, slik at den passer ekstra godt i miljøer der man trenger møblering som er lett å variere, og ekstra plass. Core er en bekvem stol som ikke går på kompromiss med komforten, og passer perfekt til spisesalen.

TÅLER Å SITTES PÅ

Bone er en slitesterk stol med tøff design. Med sin kule attityde tar Bone plass i det fargesterke miljøet på Fredrika Bremergymnasiet. Her står den i grupperommene på skolen sammen med Trixagon bord eller Knop bord. Grupperommene er kuber i midten av skolen, som er bygget delvis i glass og får Bone til å se ut som en del av en kunstinstallasjon.

BORD MED VARIASJON

Knop er det ideelle lunsjbordet på en skole som er bygd i betong. Den har et lyddempende overflatelag som bidrar til ro i spisesalen. Her blandes Knop i flere størrelser og former, der runde og firkantede bord står sammen i den luftige spisesalen. Sammen med stolen Core setter den prikken over i-en i den spektakulære spisesalen.

NÅR FUNKSJONEN BLIR SYNLIG

Under byggingen av den andre skolebygningen til Fredrika Bremergymnasiet ble det valgt materialer som corténplater, sedertre og råbetong for å forsterke inntrykket av det rustikke lokalet. Et enkelt formspråk spilte en stor rolle fordi det var viktig å vise på en forståelig måte hvordan man bygger slik at de ulike delene samspiller i en harmonisk helhet. Her får betongsøylene bruke plass, og den rå betongen står i tydelig kontrast til de varmere trepanelene. Den nybygde delen er knyttet sammen med den eksisterende skolen med en innglasset gangbro, som danner en naturlig forbindelse mellom de to bygningene. Glass er et gjennomgående materialvalg som finnes både i klasserommene og grupperommene. Glasset sammen med den røde aksentfargen gir skolen et unikt uttrykk.

Fredrika Bremergymnasiet var allerede på et tidlig stadium involvert i både byggingen og innredningen av skolen. I de nye lokalene blir det sterk fokus på yrkesrettede utdanninger som krever både mye plass og et slitesterkt miljø. Derfor er det behov for innredning som tåler påkjenningene dette miljøet utsetter den for.

I korridorene står plassbygde møbler som blander deler i ubehandlet tre, malte deler og trukne deler i interessante kombinasjoner. Her er det lett for elevene å slå seg ned, og det blir naturlige samlingsplasser. Det er bygd inn strømuttak i sofaene slik at de også kan fungere som arbeidsplasser. I korridorene har det vært viktig med fast innredning, nettopp fordi den ikke skal flyttes rundt, men stå der den er.

Undervisningsrommene er enkle og helt i svart-hvitt. Skolen valgte dette alternativet i samråd med interiørarkitekten for å beholde en ro i undervisningsmiljøet. På en yrkesrettet videregående skole skjer mye av undervisningen i spesialtilpassede undervisningsrom for hvert fag. Det er derfor man har valgt å holde undervisningsrommene for andre fag så enkle og avskallet som mulig.

Kvalitet og bærekraft

Å bygge en skole innebærer alltid store utfordringer, fordi det stilles høye krav til at både bygning og interiør skal holde høy standard og oppfylle krav til miljø og bærekraft. Det har vært sterkt fokus på energieffektivitet, og skolen var Sveriges mest energieffektive yrkesrettede skole da den sto ferdig.

Fokuset på bærekraft har vært med gjennom hele byggingen og innredningen av skolen, akkurat som tanken om å la de rå materialene få plass. Også innredningen er preget av tanken om at man skal kunne se hvordan det er konstruert, samtidig som den skal være funksjonell og av høy kvalitet for å tåle slitasjen en yrkesrettet videregående skole utsetter møblene før.

Det var det som gjordet at Kinnarps etter anbudene var den leverandøren som best kunne oppfylle kravene skolen hadde til innredningen. Fredrika Bremergymnasiet har samarbeidet med Kinnarps tidligere, og har vært svært fornøyde med servicen, kvaliteten og de tekniske spesifikasjonene som er levert. Sammen har vi skapt en skole som ruster elevene for fremtiden. 

OPPSUMMERING

  • Interiøret må tåle hard slitasje, siden de brukes i et tøft miljø
  • Skolen har latt de rå materialene få plass på skolen, og har valgt møbler som skal passe til det
  • Innredningen holder seg til en streng fargeskala i svart, hvitt og rødt, noe som har vært en viktig del av helheten på skolen

Likte du dette kundeeksempelet? Er du nysgjerrig på hva som kan gjøres med dine områder?

Kontakt oss